Wat zijn de voornaamste oorzaken van ongevallen op het werk? Er zijn de nodige statistieken hierover maar ook experts wereldwijd komen met eigen lijsten. De Amerikaanse Julie Copeland, CEO van Arbill (Amerikaans bedrijf dat veiligheidsproducten, -programma’s en -advies levert) beschrijft in haar blog de volgende zeven onderliggende oorzaken van ongelukken op de werkvloer.
1) Shortcuts, een ‘kortere weg’ nemen. Elke dag nemen we beslissingen waarvan we hopen dat ze de klus sneller en efficiënter zullen maken. Maar brengen deze tijdbesparende handelingen je eigen veiligheid of die van andere medewerkers in gevaar? Shortcuts die je veiligheid op het werk verminderen, zijn geen kortere weg maar een verhoogde kans op letsel.
2) Te zelfverzekerd zijn: vertrouwen is een goede zaak. Overmoed is te veel van het goede. “Het zal mij nooit overkomen” is een houding die kan leiden tot onjuiste procedures, hulpmiddelen of methoden in je werk. Elk van deze kan leiden tot letsel.
3) Een taak starten met onvolledige instructies: om de klus de eerste keer veilig en op de juiste manier te doen, heb je volledige informatie nodig. Schroom niet om uitleg te vragen over werkprocedures en veiligheidsmaatregelen. Het is niet dom om vragen te stellen; het is dom om het niet te doen.
4) Slordigheid: wanneer klanten, managers of veiligheidsprofessionals langs uw werkplek lopen, is netheid/opgeruimdheid een nauwkeurige indicator van de houding ten aanzien van kwaliteit, productie en veiligheid. Slordigheid is een bron van allerlei gevaren. Een opgeruimde werkplek is een goed voorbeeld voor anderen om te volgen. Een goede huishouding houdt zowel trots als veiligheid in.
5) Negeren van veiligheidsprocedures: met opzet niet naleven van veiligheidsprocedures kan jou en je collega’s in gevaar brengen. Je wordt betaald om het bedrijfsbeleid te volgen – niet om je eigen regels te maken. Achteloos zijn over veiligheid kan tot een ongeval leiden!
6) Geestelijke afleiding van het werk: een slechte dag thuis hebben en er op het werk zorgen over maken is een gevaarlijke combinatie. Als je geestelijk niet scherp blijft, kan je soms minder aandacht hebben voor veilige werkprocedures. Je kunt ook afgeleid worden als je druk aan het werk bent en een vriend langskomt om te praten terwijl je probeert te werken. Word geen statistiek omdat je even niet goed oplet.”
7) Het niet vooraf plannen van het werk. JHA’s* is een effectieve methode om de beste manier te vinden om veilig en effectief te werken. Overhaast zijn bij het starten van een taak, of niet over het proces nadenken, kan je in gevaar brengen. Plan in plaats daarvan je werk en werk volgens je plan.
* Een job hazard analysis (JHA), ook wel een Job Safety Analysis (JSA) genoemd, is een techniek om de gevaren van specifieke taken te identificeren om het risico op letsel voor werknemers te verkleinen.
Bron: https://www.arbill.com/arbill-safety-blog/7-causes-of-common-accidents