Categories: Actueel

Wubbo Ockels presenteert Superbus

Het vervoersconcept van Superbus combineert het reizen met hoge snelheid met de flexibiliteit van een auto. Het voertuig is ongeveer net zo lang en breed als een gewone bus, maar door zijn lage ligging en aerodynamische vormgeving is hij extreem energie-efficiënt. Daar dragen ook het chassis en de carrosserie van lichtgewicht koolstofvezel aan bij: het elektrische voertuig gebruikt bij 250 kilometer per uur net zo veel als een normale bus bij 100 kilometer per uur.

Limousinegevoel

De Superbus heeft een ruim en comfortabel interieur met zeer luxe stoelen. Dit moet de passagier het gevoel geven in een verlengde sportlimousine te rijden. Met zestien vleugeldeuren kan er worden in- en uitgestapt zonder medepassagiers te storen. Superbus biedt snel vervoer op aanvraag. Passagiers kunnen de bus ‘bestellen’ via internet of sms. Ze reizen dan samen met mensen die min of meer de zelfde vertrekplaats en/of bestemming hebben.

Superbaan

De Superbus rijdt gewoon op de weg en heeft geen moeite met rotondes. Op de snelweg moet een aparte superbaan ervoor zorgen dat de bus zijn hoge snelheid kan bereiken. Via een dynamische barrière kan de bus dan om de twintig kilometer de snelweg op of af. De accu geeft de bus een bereik van 200 kilometer; bij de speciale pitstops kunnen lege accu’s worden omgeruild voor volle.

Kosten-baten

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat vergeleek de prestaties van de Superbus met die van de hogesnelheidslijn en de magneetzweefbaan. Daaruit bleek dat de Superbus het aantrekkelijkst was voor passagiers, het minst belastend voor het milieu en ook het best scoorde in de kosten-batenanalyse. Daarom financierde het ministerie het ontwerp en de bouw van een prototype door de TU Delft  (€ 9 miljoen). De ontwikkeling van het testmodel is gesteund door Openbaar Vervoersbedrijf Connexxion (€ 1 miljoen). De TU Delft investeerde anderhalf miljoen euro in het experimentele model. Verder hebben zo’n vijftig bedrijven en instellingen bijgedragen.

Superbusteam

Naast professor Ockels maken ook dr. Antonia Terzi en ir. Joris Melkert deel uit van het Superbusteam. Antonia Terzi was voorheen chief aerodynamicist bij BMW Williams F-1 en is bij de TU Delft aangesteld als hoofd voertuigontwerp. Joris Melkert is verantwoordelijk voor de infrastructuurplannen en het businessmodel. In drie jaar tijd hebben zij de Superbus ontwikkeld van idee tot het prototype dat nu naar Dubai gaat.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

TU Delft houdt kritieke-grondstoffen-week

'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…

12 uur ago

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

13 uur ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

14 uur ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

14 uur ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

16 uur ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

16 uur ago