Wie helpt de kettingloze fiets Driven naar de finish? (video)

Sinds een jaar of drie is er in de Verenigde Staten een buzz rond een nieuw type fiets: de Driven. Driven heeft een kettingloos aandrijfsysteem dat is ontstaan ​​uit de aanvankelijke wens om een ​​99% efficiënte aandrijflijn na te streven.

Dit idee kwam tot leven in Boulder, Colorado, toen Jason Smith van CeramicSpeed, een klein team van ingenieurs, en de afdeling Werktuigbouwkunde van de Universiteit van Colorado, hard begonnen na te denken over hoe de aandrijflijn van de fiets radicaal veranderd zou kunnen worden.

Smith: “We dachten vrijwel vanaf de eerste dag dat het gemakkelijker zou zijn om met een blanco vel papier te beginnen om een ​​aandrijflijn van 99% te ontwikkelen, in plaats van de zwakke punten van de huidige ketting/achterderailleur-achtige aandrijflijn te ‘repareren’. Dus gooiden we de huidige aandrijflijn weg en begonnen we helemaal opnieuw met een schone lei.”

De eerste versie bereikte de efficiëntie van 99%, waarna het team doorwerkte naar de tweede versie, die gebruikmaakt van een aandrijfas met daarin een draadloos bestuurd, elektronisch schakelbaar, achterste split-rondsel.

Een andere single-speed prototypeversie werd getest op berijdersbelasting, en bleek belastingtests aan te kunnen met snelheden tot 45 km/u.

Drivenhad nu de twee kritieke eisen opgelost: rijdbaarheid en schakelbaarheid. De enige overgebleven uitdaging is om de twee functies samen te brengen in een duurzaam pakket. Op weg naar die finish is een nieuwe spin-out gevormd, Driven Technologies Inc, om de laatste ontwikkelingen van het Driven System te versnellen. Het team hoopt op gepassioneerde fietsers die een deel van het bedrijf willen bezitten. Meer informatie hierover is te vinden op www.seedinvest.com/driven/seed

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (3)

  1. ziet er mooi uit lijkt op een ander systeem met cardanaandrijving weet niet of het langer leeft met vervuiling zand modder op de overbrengingen?
    Zou een verbetering kunnen zijn .
    Test het uit in de wielrennerij.

  2. Op zich is de aandrijving niet nieuw. Zelfs de Solex had al cardanaandrijving. Wel een paar handige snufjes er bij gemaakt, maar zo aan al de open onderdelen te zien een behoorlijk kwetsbaar mechaniek. Daar hebben conventionele fietsen een kettingkast voor.
    En ik zou even geen lange broek dragen bij het fietsen..