Het Nederlandse clean-tech bedrijf Wattlab introduceert SolarDeck: een systeem van dek-gemonteerde zonnepanelen voor de zeevaart dat zorgt dat een schip 1,5 tot 4 % bespaart op brandstofverbruik.

We weten: tijd is geld. Daarom is SolarDeck binnen minimale tijd te installeren dankzij twistlock-containeraansluitingen,” zegt Bo Salet, CEO van Wattlab. “We weten ook: ruimte is geld. Als het dek wordt gebruikt voor bijvoorbeeld offshore windturbinebladen, kan de bemanning het SolarDeck systeem opslaan in een 20-voets container, waardoor het dek weer beschikbaar is voor vracht.”
In samenwerking met TNO en rederij Vertom werkte Wattlab de afgelopen 18 maanden aan de ontwikkeling en praktijkproeven aan boord van Vertom’s 7280 tons general cargo-schip Anette. “SolarDeck presteert goed in de omstandigheden van de kustvaart, zoals zout, wind en golfslag,” aldus Salet. “Zout water stroomt gemakkelijk weg van de panelen, waardoor er geen zoutkorst kan ontstaan. De opgewekte energie ligt op het verwachte niveau. Bovendien is het systeem robuust genoeg om stormen en dagelijks gebruik op een zeeschip aan te kunnen – met behoud van veiligheid.”
Brandstof- en emissiereductie
Op basis van de testresultaten met de Annette (119 m x 14 m), voorspelt Wattlab een jaarlijkse besparing van 20 ton brandstof en 68 ton CO₂ voor dit type coaster. Deze cijfers hebben een duidelijke invloed op EEXI- en CII-scores, en leveren directe voordelen op binnen de FuelEU Maritime en EU ETS-kaders. Voor grotere schepen zijn de potentiële besparingen volgens het bedrijf groter.