Categories: Actueel

Waterstofauto mag de weg op

De waterstofauto heeft de toekomst en bij overheid en bedrijfsleven dringt dat besef steeds meer door. Niet olie of elektriciteit als energiedrager van elektromotoren in de auto, maar waterstof. De voertuigen hebben een brandstofcel aan boord die de waterstof omzet in elektriciteit. Het aantal waterstoftankstations in Nederland neemt toe en het droombeeld van volledig emissievrij (waterdamp in plaats dioxiden) verkeer is niet langer ondenkbaar.

"De elektrische auto is een tussenoplossing", zegt Sander Schotman van het Green Team Twente. "Waterstof heeft veel meer potentie en kenners spreken van een doorbraak. Autofabrikant Hyundai presenteerde eerder dit jaar een waterstofversie van hun model ix35. Met 5,6 kilo waterstof kan die auto zo’n zeshonderd kilometer rijden. Natuurlijk, er zijn nog haken en ogen, maar waterstofauto’s zijn absoluut hét automotive concept van de toekomst."

Green Team Twente

Green Team Twente bestaat uit elf UT-studenten uit verschillende disciplines (Electrical Engineering, Werktuigbouwkunde, Scheikundige Technologie en Gezondheidswetenschappen). In mei 2014 neemt het team deel aan de Shell Eco Marathon in Rotterdam. Het team gaat de strijd aan met meer dan tweehonderd andere studententeams in een race waarbij het niet gaat om snel, maar om zuinig rijden. In 2012 won het team de race.

UTmotive

De vernieuwde waterstofauto van Green Team Twente, de UTmotive, krijgt een nieuwe waterstofcel. "De oude was niet meer efficiënt genoeg voor onze auto", vertelt Sander Schotman. "De UTmotive heeft zo’n 86 watt nodig om te rijden. De nieuwe cel wordt hierop aangepast. Ook het ontwerp van de auto is verbeterd. We krijgen nieuwe, ultralichte carbon velgen, betere elektronica en de demping en ophanging zijn beter."

De UTmotive rijdt mee in de UrbanConcept klasse. Daarmee laat het Twentse team zien dat hun futuristische auto klaar is om de openbare weg op te kunnen. In de UrbanConcept klasse moeten de auto’s bijvoorbeeld stoppen voor een stoplicht. Deze eisen brengen extra ontwerpuitdagingen met zich mee. "De auto krijgt een RDW-keurig en mag daarna dus officieel de weg op. Hij heeft vier wielen, spiegels, goede verlichting, zijspiegels en een ruitenwisser. We gebruiken de auto binnenkort om boodschappen mee te doen."

Green Team Twente werkt op de UT intensief samen met de vakgroep Stromingsleer van Harry Hoeijmakers (windtunneltests), TPRC/Laurent Warnet en heeft veel steun van hoofdbegeleider Ton Bor. Bovendien heeft het team sinds kort een eigen werkplaats op de UT Campus. Hoofdsponsors zijn TenCate, Brunel en de Universiteit Twente / Green Energy Initiative.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

2 dagen ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

2 dagen ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

2 dagen ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

2 dagen ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

2 dagen ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

2 dagen ago