Categories: Actueel

Waterstof wint op Shell Eco-marathon

Air Products, een van de grootste producenten van waterstof ter wereld, sponsorde de vier Nederlandse teams met waterstofvoertuigen. Twee van deze teams hebben de race uitgereden. Team Phidippides van de Hogeschool Rotterdam haalde 1164 kilometer op één liter brandstof. The Hydro Cruisers, het team van de Haagse Hogeschool/TH Rijswijk, werd zelfs winnaar van de ‘urban concept’ klasse met een score van omgerekend 1 op 747 kilometer.

Conventionele of alternatieve brandstoffen

De Shell Eco-marathon is bedoeld voor jongeren van universiteiten en instellingen voor technisch en wetenschappelijk onderwijs uit heel Europa. De bedoeling is dat ze in teams voertuigen ontwikkelen die zo ver mogelijk kunnen rijden op één liter brandstof. Dat mag op conventionele brandstoffen (benzine, diesel of LPG) of alternatieve brandstoffen (biobrandstof, ethanol, zonne-energie of waterstof). Er zijn hierbij twee categorieën: de ‘prototypes’ die er over het algemeen futuristisch en gestroomlijnd uit zien, en de ‘urban concepts’ die meer op de auto’s van nu lijken. Aan de competitie op het circuit van EuroSpeedway Lausitz deden dit jaar 213 teams mee uit 22 landen.

Waterstof

Door het sponsoren van de waterstofauto’s wil Air Products meer bekendheid geven aan de mogelijkheden en voordelen van het gebruik van waterstof als alternatief voor bestaande brandstoffen. Daarnaast was het bedrijf nauw betrokken bij het voorlichten van de teams over de technologie en veiligheidsaspecten van het werken met waterstof als brandstof. Het doel van de Shell Eco-marathon is om jongeren te stimuleren om nieuwe innovaties en duurzame oplossingen te bedenken voor transport en mobiliteit. Air Products vindt het belangrijk dat juist deze jonge technici, die in de toekomst met alternatieve brandstoffen te maken krijgen, weten wat waterstof is en kan.

Air Products houdt zich al sinds 1993 met de ontwikkeling van waterstoftechnologie bezig. Het bedrijf is niet alleen een van de grootste producenten van waterstof ter wereld, maar houdt zich ook bezig met de ontwikkeling van brandstofcellen en technologie voor transport, opslag en distributie van waterstof. Bij de ongeveer 100 waterstof tankstations, die het bedrijf wereldwijd heeft gebouwd, tanken per maand duizenden voertuigen, waaronder bussen, auto’s, vorkheftrucks en zelfs onderzeeboten. De tankstations staan niet alleen in Amerika en Azië, maar ook Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italië, Nederland en Groot-Brittannië.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

2 dagen ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

2 dagen ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

2 dagen ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

2 dagen ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

2 dagen ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

2 dagen ago