Categories: Actueel

“Waterstof en elektrisch vervoer beter dan biobrandstof”

Holmatov concludeert uit zijn onderzoek dat de grond-, water- en koolstofvoetafdruk van alternatieve brandstoffen en elektriciteit sterk variƫren, afhankelijk van veel parameters. Bijvoorbeeld het type outputenergie, de gebruikte grondstof, het land en de aannames over de beschikbaarheid van de grondstof. "Hoewel een alternatieve brandstof een kleine CO2-voetafdruk kan hebben en de uitstoot van broeikasgassen kan helpen verminderen, kunnen de water-en landcomponenten ervan hem ongeschikt maken om op grote schaal te produceren of inferieur zijn aan het aanbod van bestaande alternatieven."

Energietransitie

De doelstelling van het onderzoek is bij te dragen aan de maatschappelijke discussie over de energietransitie naar koolstofarme brandstoffen in de transportsector, hierbij rekening houdend met de land- en waterimplicaties van alternatieve brandstoffen. Dit gebeurt in twee stappen: door middel van een berekening van de grond-, water- en koolstofvoetafdruk van biobrandstoffen. En door een inschatting van het wereldwijde productiepotentieel van biobrandstoffen op basis van verschillende duurzaamheidscriteria.

Klimaatdoelstellingen

Ambitieuze klimaatdoelstellingen en een snelle overgang naar hernieuwbare energiebronnen focussen vooral op de koolstofuitstoot (voetafdruk). Maar water, land, koolstof en energie zijn volgens Holmatov met elkaar verbonden. "De behoefte aan land en water (voetafdruk) van hernieuwbare energiebronnen worden steeds meer bepalend voor de duurzaamheid en aanvaardbaarheid ervan op de lange termijn. De maatschappij ondervindt immers al de impact van hernieuwbare energiesystemen, zoals biogasvergisters, biobrandstofraffinaderijen, zonneparken en windturbines.

Grond- en watervoetafdruk

"Bronnen als land en water zijn schaars. Het is daarom belangrijk om de grond- en watervoetafdruk van hernieuwbare energiebronnen te begrijpen. Om zodoende te kunnen vergelijken met de energie die wordt opgewekt uit fossiele brandstoffen. We moeten voorkomen dat het ene probleem wordt verruild voor het andere.

Fossiele brandstoffen

Fossiele brandstoffen zijn momenteel de dominante energiebronnen in alle sectoren van de wereldeconomie en het gebruik ervan leidt tot de uitstoot van broeikasgassen die de klimaatverandering veroorzaken. Van de verschillende sectoren is de vervoerssector een uniek geval. Hij stoot een kwart van de broeikasgassen uit. De overgang naar koolstofarme technologieƫn is vanwege de grote energiedichtheid en de lastige infrastructuur een enorme uitdaging.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

2 dagen ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

2 dagen ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

2 dagen ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

2 dagen ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

2 dagen ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

2 dagen ago