Waarom maken EV’s meer ongelukken? – Uitslag poll

Elektrische auto’s stimuleren een ander rijgedrag. Bovendien trekken ze sneller op, hoor je ze niet aankomen, en zijn ze uitgerust met allerlei gadgets – die de bestuurder een (vals) gevoel van veiligheid geven. Én ze worden veelal geleased. Dat zijn de meest gegeven antwoorden op onze poll van vorige week: ‘Bestuurders van EV’s veroorzaken meer verkeersongevallen. Hoe komt dat?’

Afbeelding van Mohamed Hassan via Pixabay

Bestuurders van elektrische voertuigen zijn verhoudingsgewijs vaker schuldig aan verkeersongevallen dan bestuurders van benzine- en dieselauto’s, zo meldde een Iers/Spaans team vorige week na onderzoek van Nederlandse gegevens. Het team geeft echter geen antwoord op de vraag hoe dat komt. Daarom vroegen wij het aan jullie.

De keuzemogelijkheden waren:

  1. Mensen gaan anders rijden als ze in een EV stappen
  2. Dare-devils stappen eerder over op nieuwe dingen en veroorzaken meer ongelukken
  3. De auto’s stimuleren zelf een ander rijgedrag
  4. Anders, namelijk:

De helft van de respondenten koos voor mogelijkheid 3 en ruim een kwart voor 4.

De meest gegeven oorzaken bij 4:

  • Snel optrekken;  
  • Minder geluid;  
  • Zakelijke rijders (die altijd meer schade rijden);  
  • Gadgets, die de aandacht afleiden en/of maken dat bestuurders zich ten onrechte veilig wanen.

Maar ook:

  • De auto’s zijn zwaarder en daar houden de bestuurders geen rekening mee;
  • Mensen die minder rijden veroorzaken überhaupt meer ongelukken; en:
  • Er zijn niet meer ongelukken, maar de reparatiekosten zijn hoger, zodat vaker een claim wordt ingediend bij de verzekeringsmaatschappij

Antwoord 2 werd het minst vaak gekozen: slechts 5 respondenten geloven in de dare-devil theorie. Hoewel de lease-rijder zich dus eigenlijk blijkt te ontpoppen tot een soort dare-devil…

Meer reacties

Overigens heeft een deel van de lezers onder het artikel gereageerd. Onder meer Rene, die zegt: ‘Uit eigen ervaring kan ik aangeven dat het dode hoek systeem motorrijders nogal eens over het hoofd ziet, EV’s onverwachts afremmen als er op korte afstand voor het voertuig wordt ingevoegd waar achteropkomend verkeer niet altijd op bedacht is, automatisch afremmen en optrekken bij stoplichten of filerijden het ook wel eens af laat weten enzovoort enzovoort’…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (1)

  1. Ik vermoed dat de voornaamste reden de volgende is: in een zoektocht naar goedkoper en universeler bouwen zijn EV-fabricanten massaal meer touch screens gaan gebruiken waarop de meeste functies worden bediend ipv fysieke knoppen die je nog terugvindt in brandstof autos. Fysieke knoppen zijn veel intuitiever, en touch screen gebaseerde HMI vereisen enige vorm van visuele interactie waardoor de aandacht kortstondig van de weg afgaat.
    In reactie daarop hebben instanties al maatregelen aangekondigd: New Euro NCAP tests due in 2026 will encourage manufacturers to use separate, physical controls for basic functions in an intuitive manner, limiting eyes-off-road time and therefore promoting safer driving.”
    Zo’n groot Touch screen in het midden van het dashboard lijkt misschien leuk, maar een fysieke knop die je blind kan vinden, al is het om de temperatuur de verhogen of verlagen, lijdt de aandacht niet af van de weg.