Categories: Actueel

Volop kansen voor middelgroot en regionaal installatiebedrijf

Bijna de helft van de installatiebedrijven is in staat om een totaalpakket (elektrotechnische en werktuigbouwkundige werkzaamheden) te leveren. Zij kiezen vaak voor deze strategie omdat het vanuit het traditionele installatiewerk een kleine stap is om ook engineering en ontwerp op zich te nemen. In de praktijk blijkt echter dat opdrachtgevers geen gebruik maken van dit totaalaanbod, omdat ze simpelweg niet weten dat de installateur het aanbiedt. Daarnaast denken veel opdrachtgevers een lagere totaalprijs te kunnen bedingen bij een totaalinstallateur. Paradox is echter dat een totaalpakket (o.a. gecombineerd met elektrotechniek en werktuigbouwkunde) meer coördinatiekosten en –risico’s met zich mee brengt. De installateur zou dus eigenlijk vergoed moeten worden in plaats korting te geven op het totaal. Kortom: de rol van installateur verschuift meer van traditionele uitvoerder tot adviseur op het gebied van engineering, alleen moet hij dat nog wel duidelijk aan de man brengen.

Grootte versus regio
Een andere opvallende conclusie uit het rapport is dat de grootte van installatiebedrijven voor opdrachtgevers niet per definitie een reden is om een samenwerking aan te gaan. De omvang levert vooral voordelen op voor het bedrijf zelf. Zij kunnen zich meer permitteren door bijvoorbeeld te investeren in indirect personeel en door additionele diensten aan te bieden. Uit het onderzoek blijkt echter dat de helft van de opdrachtgevers vaak de voorkeur geeft aan een installatiebedrijf uit de regio. Gezien de aard van de werkzaamheden moet een installateur snel op locatie kunnen zijn. Regionale bedrijven hebben tevens een streepje voor omdat ze vaker als strategisch partner worden gezien dan top-10 bedrijven. Afhankelijk van het type klant, kan een nichestrategie dus zeker ook succesvol zijn, ook al behoor je niet tot de top van Nederland.

Over ABN AMRO
ABN AMRO is een belangrijke speler in de zakelijke dienstverlening. De bank wil het haar klanten mogelijk maken om beter te ondernemen. Daarom worden in verschillende branches en sectoren – zoals agrifood, retail, bouw, industrie, transport en logistiek – analyses en onderzoeken uitgevoerd. Dit onderzoek is in samenwerking met USP Marketing Consultancy BV opgesteld.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Atlas is met pensioen – leve de nieuwe Atlas! (video’s)

De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…

21 uur ago

Nieuwe opleiding crop biotechnology en engineering zoekt samenwerking met bedrijven

Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…

23 uur ago

Flexibele elektronica uit de foundry?

De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…

24 uur ago

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

24 uur ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

1 dag ago

Meer Heilind in Europa

Heilind Electronics Europe wil zijn  aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…

1 dag ago