Volop kansen voor installateurs

Uit het rapport ‘Installing the future’ van ABN Amro en USP Marketing Consultancy blijkt dat er volop kansen liggen voor middel en regionale installatiebedrijven. Steeds vaker bieden totaalinstallateurs meer aan dan het traditionele installatiewerk. Technologische ontwikkelingen nemen nog steeds toe en door maatschappelijke ontwikkelingen nemen ook de installatiecomponenten van gebouwen toe. Opdrachtgevers maken opvallend genoeg helemaal geen gebruik van deze bredere dienstverlening.

Bijna de helft van de installatiebedrijven is in staat om een totaalpakket (elektrotechnische en werktuigbouwkundige werkzaamheden) te leveren. Zij kiezen vaak voor deze strategie omdat het vanuit het traditionele installatiewerk een kleine stap is om ook engineering en ontwerp op zich te nemen. Het blijkt echter dat opdrachtgevers geen gebruik maken van dit totaalaanbod, omdat ze niet weten dat de installateur het aanbiedt. Opdrachtgevers denken een lagere prijs af te kunnen dwingen bij een totaalinstallateur, maar dit is meestal niet het geval omdat meer coördinatiegeld kost en brengt het extra risico met zich mee. De installateur moet daar natuurlijk ook voor vergoed worden. De rol van installateur verschuift meer van traditionele uitvoerder tot adviseur op het gebied van engineering, alleen moet hij dat nog wel duidelijk aan de man brengen.

Opvallend

Uit het rapport blijkt ook dat veel opdrachtgevers de voorkeur geven aan een installatiebedrijf uit de regio, inplaats van zelf mensen aan te nemen of een van de top 10 bedrijven. Bedrijven uit de regio worden tevens gezien als strategische partner. Afhankelijk van het type klant, kan een nichestrategie dus zeker ook succesvol zijn, ook al behoor je niet tot de top van Nederland.