In Nederland rijden inmiddels twee XL1’s, met de chassisnummers 17 en 38. Wereldwijd zijn 150 van de 200 voor klanten beschikbare XL1’s verkocht. Chassisnummer 200, de laatste uit de serie, gaat naar zijn bedenker: Volkswagen-topman Ferdinand Piëch.
De straattoelating voor de XL1 vereiste een speciale permissie van de RDW. In plaats van conventionele buitenspiegels heeft de XL1 als eerste auto op de Nederlandse wegen e-Mirrors, ofwel camera’s die het gebied achter de auto zichtbaar maken op twee displays.
Aan zo’n beetje elk onderdeel van de tweezits Volkswagen XL1 zit een verhaal van vernieuwing. De speciale e-Mirrors dragen bijvoorbeeld bij aan de extreem gunstige luchtweerstand van de XL1, met een Cw-waarde van 0,189 de laagste ter wereld. Ten behoeve van een zo laag mogelijk gewicht (totaal: 795 kg) zijn veel structuur- en carrosseriedelen van koolstofvezel, de zijruiten van polycarbonaat en de versnellingsbak van magnesium.
De plug-in hybride-aandrijflijn van de XL1 bestaat uit een tweecilinder TDI-dieselmotor (48 pk) en een e-motor (27 pk). De XL1 heeft een begrensde topsnelheid van 160 km/h; de aerodynamica is zo efficiënt dat een topsnelheid van 200 km/h mogelijk zou zijn met de 48 pk dieselmotor. De energiezuinigheid komt ook tot uiting in het officieel vastgestelde verbruik van 1 op 111. Én in het feit dat de XL1 voor het aanhouden van een constante snelheid van 100 km/h maar 8,4 pk nodig heeft.
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…