Categories: Actueel

Vliegtuigmotor kan 25% lichter met de juiste titanium-aluminiumlegering

Voor turbineschoepen worden nu vooral legeringen op basis van nikkel gebruikt, omdat die bestand zijn tegen de grote mechanische lasten en temperatuurverschillen waaraan ze worden blootgesteld. Deze materialen zijn echter nogal zwaar: de dichtheid is bijna twee keer zo groot als die van titanium-aluminiumlegeringen (TiAl). TiAl zijn bovendien hittebestendig en goed bestand tegen roest en fluentie.

Usategui-Frias heeft de legeringen verrijkt met allerlei andere elementen om tot de sterkste oplossing te komen. Een topproduct bleek TiAl met niobium, molybdenum en een beetje silicium en koolstof. Koolstof is daarin belangrijk om diffusie tegen te gaan.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

2 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

2 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

3 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

3 dagen ago

Het eind van de kwantumtunnel

Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…

3 dagen ago

Nanofotonische glasvezelsensor-oplossing om het ultrakleine te detecteren

Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…

3 dagen ago