Vliegende auto ‘ready for take off’

Al jaren is het de heilige graal waar het gaat om mobiliteit: een auto die niet alleen kan rijden, maar waarmee je je ook door de lucht kan verplaatsen. De Nederlander Robert Dingemanse startte in 2007 met de ontwikkeling van de PAL-V, dat staat voor Personal Air Land Vehicle. Hij was de eerste die definitief wist af te rekenen met de hindernissen die een dergelijk project oplevert, zoals enerzijds de lichtheid om te kunnen vliegen en anderzijds de stevigheid van een volwaardige auto, de actieradius en de ‘ombouwtijd’.
 
Rijbewijs en vliegbrevet
Na tien jaar voorbereiding is het definitieve ontwerp, de PAL-V Liberty Pioneer, klaar voor productie. Het wachten is alleen nog op certificering door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Het vervoermiddel wordt in een oplage van 90 stuks gebouwd en gaat €499.000 kosten. Daarvoor krijgt de chauffeur/piloot een tweepersoons voer- en vliegtuig ter grootte van een Volkswagen Golf dat op de weg 160 km/u kan halen en in de lucht 180 km/u. Het ombouwen van auto naar vliegtuig duurt ongeveer vijf minuten. Voor het besturen van de PAL-V is een regulier rijbewijs B nodig, om het toestel te vliegen dient de piloot over een vliegbrevet te beschikken. De eerste geïnteresseerden hebben zich al gemeld.  
 
Kanteltechniek
“De PAL-V komt niet zomaar uit de lucht vallen”, vertelde Robert Barnhoorn van Spark Design al in Product Magazine 2, 2014. Het is alweer bijna twintig jaar geleden dat Barnhoorn met Spark, samen met zakenman John Bakker, participeerde in een onderzoek naar de technische en economische haalbaarheid van een vliegende auto met gyrocopter-techniek. “In 2000 maakten we de eerste concepttekeningen voor een driewielig voertuig met twee zitplaatsen achter elkaar, een grote rotor op het dak en twee duwpropellers”, aldus Barnhoorn. “De reacties waren vanuit Nederland vooral sceptisch, maar in landen als de VS, Duitsland en Frankrijk vonden ze het idee juist geweldig. Maar hoe zorg je dat een smal voertuig met een hoog kantelpunt door de gyrocopter-techniek op hoge snelheid toch een stabiele wegligging heeft? Door de kanteltechniek uit de Carver te gebruiken.” Dit was een logische stap in de evolutie van de PAL-V. Barnhoorn is namelijk vanaf het eerste uur betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Carver, een driewielige hybride tussen een motorfiets en een auto die kantelt in de bochten. De koppeling met de Carver leidde in 2002 tot een nieuw concept van de PAL-V.

Stap hier in voor een ritje met de PAL V.

 

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

2 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

2 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

3 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

3 dagen ago

Het eind van de kwantumtunnel

Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…

3 dagen ago

Nanofotonische glasvezelsensor-oplossing om het ultrakleine te detecteren

Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…

3 dagen ago