Categories: Actueel

Vernuftigst? De automatische schadeherkenner voor bruggen

Stemmen voor de Vernufteling kan van 11 tot 21 januari.

Bruggen moeten regelmatig geïnspecteerd worden. Zitten er geen scheurtjes in, zijn er geen beginnende vervormingen, waar vindt roestvorming plaats? Zo’n inspectie is een flinke klus, die veel tijd en geld kost en vaak ook tot verkeershinder leidt.

Ingenieurs- en adviesbureau Antea Group ontwikkelde daarom een nieuwe inspectiemethode: automatische schadebeeldherkenning. Hierbij brengen hoge resolutiecamera’s bevestigd aan drones de gehele constructie in beeld. Vervolgens maakt men met behulp van de beelden een digital twin, waarin een goed getraind algoritme de corrosievorming en eventuele schade opspoort.

Makkelijk en veilig

"Met name bij bruggen die moeilijk toegankelijk zijn, bewijzen de drones hun waarde", zegt adviseur Rendel Verkijk van Antea Group. "Met de traditionele methode waren hoogwerkers en pontons nodig om bij deze bruggen schade op te sporen. Lastig bereikbare plekken zijn met drones echter makkelijker en veiliger in beeld te brengen."

Kwaliteit

Het algoritme haalt bovendien veel meer informatie uit de beelden dan een inspecteur zou doen: bij een reguliere inspectie worden doorgaans zo’n 600 beelden beoordeeld, met het algoritme zijn dit er 11.000. De inspecteur kan nu zijn of haar expertise inzetten om de gegevens te interpreteren. Verkijk: "Uiteindelijk gaat de kwaliteit van de inspectie hiermee omhoog."

Een extra voordeel is dat de ingenieurs de digital twin kunnen bewaren. Daardoor wordt het makkelijker de slijtage van een constructie door de tijd heen te volgen.

Boogconstructie

De automatische schadebeeldherkenning is al meerdere keren gebruikt. Zo heeft Antea Group in 2021 de boogconstructie van een brug over het Amsterdam-Rijnkanaal met de nieuwe aanpak geïnspecteerd. Dat project, van de eerste dronevlucht tot de oplevering van het rapport, duurde al met al veertien dagen. Dat is twee keer zo snel als met de traditionele methode: normaal gesproken kost alleen de analyse van de beelden een inspecteur al één of twee weken.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

3 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

3 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

4 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

4 dagen ago

Het eind van de kwantumtunnel

Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…

4 dagen ago

Nanofotonische glasvezelsensor-oplossing om het ultrakleine te detecteren

Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…

4 dagen ago