Veni, vidi, fietsie

Volgens eVinci Mobility kun je op hun Pike I ook gewoon fietsen. Het geeft de voorbijganger wel meer tijd om de ‘speed pedelec’ annex ‘e-bike’ te bewonderen. Of is het nu een elektrische brommer?

Opvallend is het ontwerp zeker. Het is dan ook onderhanden genomen door een industrieel ontwerper die ook voor Bentley werkt. Maar het gaat toch om de snelheid: met een koppel van 130 Nm in minder dan 5 s naar 45 km/u – en dat kan dus ook zonder te trappen. Diepgroefkogellagers zorgen het allemaal op rolletjes loopt.

"De Pike I is een wereldwijde primeur: het combineert de eenvoudige bediening en de dynamiek van een fiets met de kracht van een motorfiets. Bovendien presteert hij net zo goed in het terrein als in het stadsverkeer", aldus Klaus Rohne, oprichter en CEO van eVinci. Het bedrijf is in 2014 opgericht en in maart 2016 met de productie van de Pike I begonnen. Het is een dochteronderneming van LSP Innovative Automotive Systems. Ook dit bedrijf is gevestigd in de omgeving van München – in Unterföhring. LSP heeft zich toegelegd op de ontwikkeling van dynamische elektromechanische aandrijvingen, primair voor toepassing in chassis en aandrijftrein.

Volgens de makers is niet alleen het concept maar ook het aandrijfsysteem vernieuwend. De centrale component van het gepatenteerde ontwerp is de aandrijving, die ontwikkeld is door moederbedrijf LSP. Een permanentmagneetmotor – met een vermogen van 1000 W – brengt de aandrijfkracht over via een CVT (continu variabele transmissie), die de versnellingen automatisch aanpast onder volle belasting en zo een soepele acceleratie garandeert.

Lagers

Een van de belangrijkste taken bij het ontwikkelen van Pike I was de keuze van geschikte rollagers voor de aandrijfassen en bijvoorbeeld de voorvork en de wielnaven. "Pike I is ook geschikt voor gebruik ‘off-road’ en moet daarom uiteraard vochtige omstandigheden kunnen weerstaan. De lagers op open locaties moeten dus buitengewoon goed verzegeld zijn", weet Rohne. Lagerleverancier NSK raadde aan om de aandrijving op meerdere punten te voorzien van diepgroefkogellagers. Afhankelijk van de specifieke toepassing worden de lagers voorzien van hetzij een afdichting of anders een beschermingsplaatje. Als afdichting is NSK’s gepatenteerde DDU-labyrintafdichting toegepast.

Factoren

Voor de interne lagers zijn open diepgroefkogellagers van NSK gebruikt. In totaal zijn vijf verschillende lagertypen en -maten gebruikt in de Pike I. Volgens eVinci waren de soepele werking en het compact design (dat zorgt voor een laag gewicht) de belangrijkste factoren bij de selectie van de aandrijfcomponenten. De serieproductie van de Pike I is inmiddels begonnen. In de pen zit ook al de Pike II die 80 km/u moet gaan halen.

http://www.e-vinci.de/
http://www.lsp-ias.de/
http://www.nskeurope.nl/

Bron: aandrijvenenbesturen.nl