Van zit-trap tot robotarchitectuur: genomineerden Creative Heroes Awards bekend

De jury van de Creative Heroes Awards heeft negenentwintig kanshebbers geselecteerd voor de titel Creative Hero 2019. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan professionals uit de creatieve sector die een blijvende, positieve impact op mens, milieu of maatschappij hebben gerealiseerd.

De lijst met genomineerden is zeer divers: Wessel van Beerendonk bijvoorbeeld, die met zijn studio RAP zeer vernieuwende architectuur realiseert door algoritmes die digitale vormen generen te combineren met digitale fabricage-technieken. Maar ook Eric Klarenbeek en Maartje Dros zijn genomineerd, die een methode hebben ontwikkeld waarmee micro-organismen omgezet kunnen worden in biopolymeren die minstens zo goed toepasbaar zijn als traditionele kunststoffen. Of Tim Lanink, die met zijn Grendel Games een positieve verandering teweeg brengt door toonaangevende educatieve games te ontwikkelen.

De prijzen zijn verdeeld in 6 interessant gekozen categorieën, namelijk op schaal van impact. Van impact op persoonlijke schaal (1:1 Award) tot op wereldschaal (1:1.000.000.000 Award). Volgens juryvoorzitter Taco Schmidt leverde dat boeiende discussies op. "Een innovatie die mensen persoonlijk raakt kan net zo belangrijk zijn als een innovatie die iets betekent op wereldschaal." Creativiteit, ondernemerschap en positieve impact waren de belangrijkste criteria tijdens het juryoverleg.

De prijsuitreiking

Op donderdag 27 juni 2019 ontvangen zes professionals uit de creatieve industrie uit handen van juryvoorzitter Taco Schmidt de unieke award in Undercurrent in Amsterdam. De 300 aanwezigen op de avond kiezen wie van de zes winnaars de meeste impact heeft gerealiseerd en met de Superhero award naar huis gaat.

Hier een deel van de genomineerden (tenminste 1 per schaal)

1:1 Award

(Impact op persoonlijke schaal)

VertiWalk: een zit-trap

rombout.design

Op de actuele vraag hoe we om dienen te gaan met een toenemende hoeveelheid verticale bouw en de steeds groter wordende groep mensen die niet meer in staat is om de trap op te lopen, formuleerde Rombout Frieling vanuit zijn lab een antwoord: de VertiWalk voor ouderen en mindervaliden. ‘We zijn niet ingesteld om als een soort gekko’s tegen de muur op te klimmen’, zegt Frieling, maar met de VertiWalk kan de gebruiker zich met behulp van twee verticale rails een stukje omhoog trekken waardoor het zitvlak omhoog wordt getrokken. Wanneer je weer gaat zitten, komt het voetensteuntje omhoog door de benen iets op te tillen. Zo is de gebruiker in staat om zonder al te veel lichamelijke inspanning een andere verdieping te bereiken. De medische wereld toont belangstelling voor het concept waarmee ouderen langer blijven bewegen.

Jury: "Frieling heeft een duidelijke visie. Hij brengt op een mooie manier de sociale impact en esthetiek samen in een slim ontwerp."

1:100 Award

(Impact op kleine sociale schaal (gezin, school, bedrijf, vereniging, etc.))

Programmeerlessen

bomberbot.com

Bomberbot biedt volledig uitgewerkt lesmateriaal om op een leuke en eenvoudige manier programmeerlessen te verzorgen in het onderwijs. Kinderen groeien op in een wereld die steeds meer beïnvloed wordt door technologie. Ze gebruiken het dagelijks, maar weten vaak niet hoe technologie aan de achterkant werkt. Tijdens de lessen van Bomberbot werken kinderen aan belangrijke 21e eeuwse vaardigheden als kritisch denken, ICT-basisvaardigheden en mediawijsheid. Leerkrachten kunnen met het lesmateriaal zonder enige voorkennis hun leerlingen de basisprincipes van het programmeren leren.

Jury: "Met programmeerlessen leert Bomberbot kinderen actuele en belangrijke vaardigheden te ontwikkelen, zoals kritisch en creatief denken, problemen oplossen, samenwerken en communiceren."

1:10.000 Award

(Impact op grote sociale schaal (corporate, franchise/keten, wijk, etc.)

Solar Design

marjanvanaubel.com

Een raam dat zelf elektriciteit opwekt uit daglicht en kleur. Een tafel als mini-energiecentrale. Een kas van transparant solarglas waarin je voedsel en energie tegelijkertijd kunt oogsten. Het zijn een paar mooie voorbeelden van ontwerpen die solar designer Marjan van Aubel maakt.

Zo richt ze zich op het slimmer toepassen van zonnecellen in de hoop de verduurzaming van onze samenleving te versnellen, bewustwording rond ons energieverbruik te creëren en sociale verandering te bewerkstelligen. Materiaalexperiment en kennisontwikkeling staan centraal in haar werk. Hiervoor werkt ze veel samen met wetenschappers, technici en instellingen, zoals momenteel met ECN.TNO (Energieonderzoek Centrum Nederland), aan de ontwikkeling van de esthetische kwaliteit van zonnecellen.

Jury: "Marjan werkt vaak samen met wetenschappers aan de toepassing van zonnecellen in producten. Ze heeft er haar eigen vormentaal in ontwikkeld."

Serieus Games met nazorg

grendelgames.com

Nederland kent veel talent in de game-industrie; Grendel Games voegt daar iets aan toe. Het bedrijf voor Serious Games biedt een bijzondere combinatie tussen wetenschap en entertainment, doet jarenlang onderzoek naar de werking van een game en vindt slimme en creatieve oplossingen door internationale samenwerkingsverbanden aan te gaan tussen overheden, ziekenhuizen, scholen, en wetenschappers. Serious gaming blijkt serious business te zijn. Een grote zorgverzekeraar heeft al een miljoenenbelang in Grendel Games genomen. Het gamebedrijf biedt chirurgie op afstand: met een Wii-simulator kan de game bijvoorbeeld de omgeving van een buikholte nabootsen zodat chirurgen hun kennis kunnen blijven trainen. Chirurgen in opleiding werken er al mee, en het kost vele malen minder dan de bestaande zeer kostbare simulatoren, die bovendien zo saai worden gevonden dat ze nauwelijks tot niet gebruikt worden. Een andere toepassing is de game Griffon Rider. Het helpt kinderen met een beperking letterlijk en op een speelse manier hun balans te vinden.

Jury: "Grendel Games is veel meer dan ‘zomaar’ een spelletjesontwikkelaar van het gebruikelijke genre: de schietspelletjes. Met serious games helpt het bedrijf om onze kennis, vaardigheden en maatschappelijke bewustwording te vergroten op een leuke, speelse en effectieve manier. Grendel Games zit bovendien in een krimpgebied (Friesland) waar het nu serieuze, hoogwaardige werkgelegenheid biedt."

1:100.000 Award

(Impact op stedelijke schaal)

Robotarchitectuur

studiorap.nl

Studio Rap is een innovatief architectenbureau met robotspecialisten en techneuten dat Wessel van Beerendonk samen met Léon Spikker en Lucas ter Hall startte in 2015, direct na hun afstuderen aan de TU Delft. Hun expertise is architectuur realiseren door ‘computational’ design (ontwerpen met algoritmes die digitaal vormen genereren) te combineren met digitale fabricagetechnieken. Gedreven door een passie voor robotica en frustratie over het gebrek aan innovatie in de bouwsector, wil Rap de rol van architect en producent laten samensmelten, om te komen tot digitaal bouwmeesterschap.

Jury: "Het bijzondere van Wessel is dat hij het ontwerpen van algoritmes al zo goed onder de knie heeft, dat hij en zijn studio geen tovenaarsleerlingen meer zijn. De geprogrammeerde productierobots snappen meteen hoe iets gemaakt moet worden en dat is briljant, slim en efficiënt. Hij gaat nog grote stappen maken in de toekomst."

Hergebruik van afval in de industrie

simonepost.nl

Simone Post heeft een eigen designbenadering ontwikkeld die wordt gekarakteriseerd door diepgaand onderzoek en een voorliefde voor kleuren- en materialenexperimenten. Ze heeft een oog voor de esthetiek en de schoonheid van afval waarbij ze het traditionele handwerk en een circulaire manier van denken combineert en vertaalt in nieuwe processen en producten. Hierbij zoekt ze altijd de succesvolle samenwerking met de industrie, zoals ze met Vlisco, Adidas, ECO-oh! en Finsa. Ze weet die bedrijven verder te helpen in een nieuwe manier van denken en omgaan met restafval.

Jury: "Haar impact is groot, ze heeft in een korte tijd veel waargemaakt in haar samenwerking met bedrijven."

1:1.000.000 Award

(Impact op landelijke schaal)

Oogstkaart

oogstkaart.nl

Als oprichter van Superuse Studios is Césare ruim twintig jaar professioneel bezig met circulair ontwerpen. Hij heeft er tools voor ontwikkeld zoals Oogstkaart.nl – de Marktplaats voor professionele upcyclers. Zij kunnen hier (rest)materialen zoals metalen gevelpanelen, spoorwegmateriaal, vloertegels, luifels, betonnen putten, en noem maar op, vinden. Hiermee wil Césare een hele generatie ontwerpers laten zien dat mooi en duurzaam ontwerp mogelijk is en succesvol kan zijn.

Jury: "Césare is een pionier, een volhouder, en een visionair. Hij brengt al jaren reststromen en materialen in kaart en brengt ze op een efficiënte manier terug in de loop."

1:1.000.000.000 Award

(Impact op wereld schaal)

Lightyear

lightyear.one

Lex Hoefsloot is samen met Martijn Lammers, Qurein Biewenga, Arjo van der Ham en Koen van Ham medeoprichter van Lightyear One, een Nederlandse start-up die op dezelfde dag als de awardavond van de Creative Heroes Award het eerste rijdende prototype van de eerste solar familieauto ter wereld lanceert. Dat betekent niet dat de auto geheel op de in de motorkap en het dak geïntegreerde zonnecellen rijdt. De auto wordt deels opgeladen via het stopcontact. De ambitie is dan ook om de gewonnen energie meer in balans te brengen. Lightyear One heeft de potentie om de CO2-emissie terug te dringen, kan veel zon omzetten in kilometers en is het grootste deel van het jaar zelfvoorzienend. "Dit is onze bijdrage aan een betere wereld", zeggen de oprichters.

Jury: "Vijf jonge founders krijgen het samen met een team van tachtig man voor elkaar de eerste solar car ter wereld te lanceren. Een megaklus. De auto zit technisch briljant in elkaar. Je hoeft geen lithium te winnen, je hebt geen laadpalen om de tien meter nodig en ook geen ondergrondse infrastructuren."

Biopolymeren uit algen

ericklarenbeek.com

Klarenbeek & Dros hebben Algae Lab opgezet in samenwerking met Atelier Luma in de Camarque in Frankrijk. Met een team van wetenschappers onderzoeken en kweken zij micro-organismen, zoals algen. Deze worden omgezet in biopolymeren die minstens zo goed toepasbaar zijn als traditionele kunststoffen. Het materiaal kan op industriële schaal worden toegepast en is geschikt voor spuitgieten. De focus van de studio ligt op 3D-geprinte objecten en het opzetten van een netwerk van lokale producenten met als doel sociale en lokale productie te stimuleren en CO2-uitstoot door productie en transport te verminderen en zelfs te absorberen.

Jury: "De ontwerpers zijn al ver in hun onderzoek naar de toepassing van algen. Met een nieuw productieproces maken ze er wonderbaarlijk mooie producten van, transparant en ragfijn als glas. Het Algae Lab heeft een potentie op wereldschaal."