Categories: Actueel

Van 87 naar 92 miljoen voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport

Ongeveer de helft van het uit 2019 geld gaat naar batterij-elektrische innovaties, iets minder dan de helft naar waterstofinnovaties en een klein deel naar toepassing van hernieuwbare biobrandstoffen. Ook komen er 7 nieuwe waterstoftankstations, in Roosendaal, Utrecht, Amsterdam, Dordrecht, Barneveld, Nieuwegein en Den Helder.

Schone bouwvoertuigen en veegwagens op waterstof

Een van de geselecteerde projecten is van transportbedrijf Condor uit Rotterdam. Zij zijn gespecialiseerd in zeer zwaar en groot transport. De subsidie zet het bedrijf in voor het ombouwen van een zeer zware kraanwagen en een net zo zware oplegger om stenen te vervoeren.

Eigenaar Rokus Vlot: "Voor deze zware kraanwagens is nog geen duurzaam alternatief op de markt. Iedereen zegt dat het niet kan om die elektrisch te maken. Maar we staan in de startblokken en gaan het gewoon doen." Bijzonder aan het project is dat er ook mobiele snelladers bij zitten. Daarmee kunnen de kraan- en stenenwagens hun batterij opladen tijdens het laden en lossen, waardoor ze ondanks hun gewicht een grote actieradius hebben. De omgebouwde wagens komen in 2020 op de weg.

Een ander project komt van het Groningse bedrijf Holthausen. Zij gaan veegwagens voor op straat ombouwen, zodat ze op waterstof kunnen rijden. In 2020 rijden de eerste waterstofveegwagens rond in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Groningen.

Tankstations, betonmixers en vrachtwagens

In 2017 was er ook een subsidieronde van Demonstratie Klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI-transport). Deze ronde leverde 33 projecten op, met een totale investering van 76 miljoen euro. Hiermee zijn nieuwe waterstoftankstations gerealiseerd, is een elektrische betonmixer ontwikkeld en vindt er nu uitstootvrije pakketbezorging plaats in Rotterdam. Ook rijden er elektrische vrachtwagens om supermarkten te bevoorraden.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

TU Delft houdt kritieke-grondstoffen-week

'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…

3 uur ago

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

4 uur ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

6 uur ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

6 uur ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

7 uur ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

7 uur ago