De Universiteit van Nottingham gaat een digital twin bouwen die de lucht- en ruimtevaartindustrie kan gebruiken om snel de elektrische voortstuwingssystemen van nieuwe vliegtuigen of andere luchtvoertuigen te ontwerpen, valideren en testen en/of om de retrofit van bestaande voertuigen te evalueren.

De twin – die de eerste in zijn soort zal zijn – gebruikt HyperWorks en RapidMiner van Altair, dat daartoe onlangs een memorandum of understanding tekende met de universiteit.
De onderzoekers krijgen onbeperkte toegang tot de HyperWorks-ontwerp- en -simulatie- en RapidMiner-data-analyse- en kunstmatige intelligentie (AI)-platforms. De platforms zullen onderzoekers voorzien van technologie voor AI-aangedreven multifysica en multi-domein simulatie, samen met volledige data-analyse en machine learning-technologie om experimentele gegevens te beheren en het gat tussen de digitale en fysieke modellen te dichten. Bovendien biedt de overeenkomst het universiteitsteam toegang tot Altair’s high-performance computing (HPC) tools en onbeperkte training.
Altair zet zich in voor het stimuleren van innovatie met een focus op duurzaamheid van de volgende generatie in alle sectoren. Dit is de reden waarom we samenwerken met enkele van de meest geavanceerde universiteiten en onderzoekscentra ter wereld, zoals de Universiteit van Nottingham”, aldus Pietro Cervellera, Altair’s senior vice-president lucht- en ruimtevaart en defensie.
Chris Gerada, hoogleraar elektrische machines van de universiteit: “De technologie van Altair zal ons helpen de vertaling van koolstofvrij onderzoek naar echte industriële oplossingen te versnellen die het transport koolstofvrij maken. In combinatie met onze sterke punten op het gebied van elektrificatie, waterstof en productie, vergroot deze samenwerking onze capaciteiten.”