Uniper en Engie staken CO2-opslagproject

De energiebedrijven Uniper en Engie trekken zich terug uit het Rotterdam Opslag en Afvang Demonstratieproject (Road). Dit project beoogt om bij een van de nieuwe kolencentrales op de Maasvlakte een grootschalig demonstratieproject te realiseren voor de afvang en opslag van CO2 onder zee. Het Havenbedrijf Rotterdam inventariseert nu de alternatieven.

De energiebedrijven, die Road zelf hebben geïnitieerd, stoppen per 15 september. Minister Henk Kamp betreurt dit zeer. "Een fors aandeel van de energie die we gebruiken is de komende jaren nog afkomstig van fossiele brandstoffen. Daarom zet het kabinet in op het reduceren en opvangen van CO2. Het kabinet acht deze ontwikkeling onmisbaar voor het realiseren van de klimaatdoelen en wil deze daarom blijven stimuleren. Hiervoor zijn grootschalige demo-projecten nodig."

De inspanningen rond het ontwikkelen van de opvang en opslag van CO2, ook wel CCS genoemd, gaan volgens Kamp onverminderd door.

De periode tot 15 september zal gebruikt worden om alternatieven te inventariseren. Dit zal voornamelijk door het Havenbedrijf Rotterdam worden gedaan. Wanneer Uniper en Engie zich per 15 september officieel terugtrekken, zal gekeken worden of juridische stappen gezet kunnen worden om eventueel te veel betaalde subsidie terug te vorderen.

Doelstelling CO2-reductie niet in gevaar

In het Energieakkoord zijn afspraken gemaakt meer duurzame energie op te wekken en energie te besparen, waardoor er minder CO2 wordt uitgestoten. Daardoor wordt ruim vier miljoen ton minder CO2 uitgestoten dan in de Nationale Energieverkenning (NEV) 2016 werd voorzien. De broeikasgasuitstoot in Nederland ligt in 2020 dan ook een kwart lager dan in 1990. Hiermee wordt voldaan aan het Urgenda-vonnis. Kamp: "Het terugtrekken van Engie en Uniper uit Road verandert daar niets aan."