De vleugel is opgebouwd uit duizenden identieke polymeren driehoekjes die met elkaar zijn verbonden door rietjes, ook van polymeer. De onderzoekers spreken van een nieuw metamateriaal dat even sterk is als een rubberachtig polymeer en niet meer weegt dan een aerogel.
De driehoekjes worden in 17 seconden per stuk geproduceerd uit een polyethyleen hars in een mal. Het resulterende frame weegt 5,6 kilo per kubieke meter. Dat is ongeveer een duizendste van een kuub rubber.
Het vervormen van de vleugen gaat automatisch. Dit is mogelijk door de rietjes op verschillende plekken een verschillende mate van flexibiliteit te geven.
Doordat de vleugel wordt opgebouwd uit gelijkvormige elementen, wordt het ook gemakkelijker om de vleugelvorm te optimaliseren naar het vliegtuig.
Het prototype is handgemaakt, maar de onderzoekers stellen zich voor dat de vleugels straks in elkaar worden gezet door een zwerm robots.
Bron: MIT
Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…
De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…
Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…
Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…
Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…
De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…