Uitvinder van het één-na-zwartste zwart zoekt geld voor een fabriek

Vijf jaar experimenteren met polymeren, oplosmiddelen, matteringsmiddelen en pigment heeft kunstenaar Stuart Semple erop zitten. En eindelijk is het resultaat naar wens. Hij heeft een zwart gebrouwen dat bíjna even zwart is als Vantablack: een materiaal van koolstofnanobuisjes dat liefst 99,6% van het licht vasthoudt – en waar Anish Kapoor het alleenrecht op heeft in de kunst. Semple’s Black 3.0 absorbeert 99% van het invallende licht. Dat is weliswaar 0,6% minder dan de grote concurrent, maar nog altijd 9% meer dan ‘gewoon’ zwart. Momenteel zoekt de kunstenaar op Kickstarter naar investeerders in zijn zwart-fabriek.

Wie heeft recht op het zwartste zwart? Die vraag houdt de gemoederen in de kunstwereld al vijf jaar bezig. Toen bracht het Britse bedrijf Surrey Nanosystems Vantablack op de markt, bedoeld voor ruimtetelescopen, hoogwaardige sensoren, infrarood camera’s en andere instrumenten.

Het ‘zwartste zwart ooit’ sprak sterk tot de verbeelding van kunstenaars, maar het materiaal gaat snel kapot bij aanraking en is dus eigenlijk niet erg geschikt als verf. Surrey besloot Anish Kapoor het alleenrecht te geven op gebruik in de kunst, tot woede van Stuart Semple, die al 15 jaar onderzoek deed naar kleuren en pigmenten. Deze frustratie heeft tot vruchtbaar resultaat geleid: Semple kanaliseerde zijn woede in een spervuur van pigmenten die iedereen ter wereld mag gebruiken, behalve Anish Kapoor, met als klap op de vuurpijl het één-na-zwartste zwart. Dat wél geschikt is als verf.

roze De eerste anti-Kapoor-kleur die Semple maakte, was Pink: ‘het meest roze roze’. Sindsdien kwam de artiest onder andere op de proppen met ‘het glitterste glitter’ en ‘kleurflucuturerende eenhoornverf’.

Iedereen die de verf wil kopen, moet een vakje aankruisen dat hij niet Anish Kapoor is, of informatie over de verf met deze kunstenaar zal delen.

Kapoor kreeg toch een potje Pink in handen – en postte de foto hiernaast op Facebook.

 

frBlack 3.0 is een acrylverf gebaseerd op een polymeer met een extreem open structuur, waardoor het meer bindingsmogelijkheden heeft voor het pigment dan enig ander polymeer dat Semples lab heeft kunnen vinden. Het geheime pigment is bewust niet gebaseerd op koolstof, dat volgens het lab altijd een lichte glans over zich heeft. Het is mat van zichzelf, zodat er weinig matteringsmiddel nodig is – wat zwarte verf altijd een beetje vergrijst. Wel wordt een nanomatteringsmiddel toegevoegd, dat ‘de laatste beetjes zwerflicht’ bindt. De verf is volgens Semple "helaas zo geavanceerd dat we het niet kunnen blijven maken in ons kleine lab in Dorset (UK)". Vandaar de wens voor een fabriek. De eerste 5 ton is binnen.

bAnish Kapoor gebruikte Vantablack in het kunstwerk Black Hole: een ondiep gat in de museumvloer dat eindeloos diep lijkt door de coating.

 

Vorige zomer is in Portugal een man in het gat gevallen.Hij raakte niet ernstig gewond.

Vantablack wordt intussen niet alleen meer gebruikt in hoogwaardige apparatuur, maar ook in sommige luxeproducten. Ook wordt onderzocht of het is toe te passen in zonnecollectoren en -panelen.

Amerikaanse tegenhanger

Overigens heeft Amerika een Vantablack-tegenhanger in de vorm van Singularity Black, dat wordt geproduceerd door het bedrijf Nano-Lab in Massachusetts. En opvallend genoeg werkt ook Nano-Lab samen met een kunstenaar, Jason Chase. Bekijk hieronder hun video: