CTO en oprichter Stefan Roest volgde in 2011 de master Zonneceltechnologie aan de TU Delft. Hij ontwikkelde voor zijn afstudeerproject een nieuw type zonnepaneel en wilde ‘m testen. "Zo vond ik de kunstzon uit die ik nodig had voor het project."
Roest zette rond zijn vinding een bedrijf op en schreef samen met medestudent Chokri Mousaoui een businessplan. Met hulp vanuit de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) en de TKI Urban Energy kon het bedrijf een eerste prototype ontwikkelen. "Vervolgens hebben we meegedaan aan een Trust-project: een haalbaarheidsstudie naar een nieuwe methode om de levensduur van zonnepanelen te testen en te voorspellen. Daarnaast maken we gebruik van de WBSO-regeling die meer innovatie mogelijk maakt."
De productontwikkeling leverde uiteindelijk de Climate Chamber Solar Simulator op: een simulator die continu kunstzonlicht voortbrengt dat slechts 2% afwijkt van echt zonlicht. "Klanten kunnen met onze machines heel nauwkeurig bewijs voeren hoeveel vermogen hun zonnepanelen leveren. Onderzoeksinstituten kijken met onze testmachines naar de levensduur van zonnepanelen."
In de beginjaren had Eternal Sun nog geen brede toegang tot de markt. Met steun van een Belgisch familiefonds kon het bedrijf in 2016 een Amerikaanse concurrent overnemen. "Daarmee kregen we toegang tot de mooiste klanten wereldwijd. We zijn nu een belangrijke speler in de markt."
De marktpositie is niet alleen te verklaren door de unieke technologie van Eternal Sun. "Onze investeringen in onze sales- en serviceorganisatie zijn misschien wel net zo groot als onze technologische investeringen. Er is veel tijd gestoken in het salesproces, customer needs en marktsegmentatie om passende proposities te ontwikkelen. Verder is het een kwestie van veel vragen en luisteren. Het is zaak om de verwachtingen van je klanten te overtreffen en relaties uit te bouwen. Dit jaar openen we een testlab om zonnepanelen nog voor de douane te testen. Het is extra dienstverlening. Daarnaast gebruiken we onze kennis en meetgegevens voor andere type klanten." Een belangrijke succesfactor is volgens Roest ook de focus die je als ondernemer hebt. "Richt je op producten en diensten waar nu vraag naar is en maak die beter. Blijf bij je kern."
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…