Categories: Actueel

Tweemaal per dag de ruimte in. En nog groen ook

Jeroen Wink CEO bij Dawn Aerospace: "De Mk-II Spaceplane is de eerste in een serie van herbruikbare ruimtevaartuigen die de toegang tot de ruimte zullen revolutioneren, in een tijd die ongelooflijk spannend is voor de ruimtevaartindustrie."

Thrusters geven satellieten het vermogen om te manoeuvreren als ze in de ruimte zijn. Dit kan nuttig zijn tijdens de operationele periode van de satelliet, maar ook om deze uit haar baan om de aarde te stuwen en daarmee ruimtevervuiling te voorkomen. De thrusters van Dawn Aerospace worden in tegenstelling tot gebruikelijke propulsiesystemen niet aangedreven door hydrazine, maar door een nieuwe combinatie van meer voorhanden zijnde, niet giftige gassen. Hierdoor zijn deze thrusters gemakkelijker toepasbaar terwijl ze wel de voordelen hebben van chemisch aangedreven thrusters ten opzichte van bijvoorbeeld elektrische.

Op basis van de thrustertechnologie wordt de spaceplane ontwikkeld om satellieten flexibel, snel en kosteneffectief te lanceren. De Spaceplane van Dawn Aerospace moet de groeiende markt van kleine satellieten gaan bedienen. Het flexibel, snel en goedkoper in een specifieke baan brengen van kleine satellieten is iets waar veel vraag naar is vanuit de markt, maar wat momenteel nog geen enkel bedrijf kan doen.

Dit jaar nog de ruimte in

Dawn Aerospace verwacht zijn eerste satellietpropulsiesysteem in juli dit jaar de ruimte in te sturen vanuit Frans-Guyana. Een tweede lancering, voor het Nederlandse satellietbedrijf Hiber, staat gepland voor oktober.

Dawn Aerospace

Dawn Aerospace werd in 2016 opgericht door Jeroen Wink, Stefan Powell, Robert Werner, Tobias Knop en James Powell en heeft locaties in Delft en Nieuw-Zeeland. Eerder deze maand haalde het bedrijf 2 miljoen euro op in een investeringsronde waar diverse Europese, Nieuw-Zeelandse en Amerikaanse investeerders in deelnemen, waaronder InnovationQuarter. Eerder kreeg Dawn Aerospace al een MIT subsidie, (de ‘regeling MKB innovatiestimulering topsectoren’ van de provincie Zuid-Holland en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat) die het inzette voor de vroege ontwikkeling van de innovatieve thruster en Mk-II Spaceplane. Het nieuwe kapitaal wordt gebruikt voor commercialisatie van de thrusters en doorontwikkeling van de Mk-II Spaceplane. In augustus 2018 doorstond de Mk-I de testen met succes, en naar verwachting zal de eerste Mk-II Spaceplane in 2020 gelanceerd worden.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Atlas is met pensioen – leve de nieuwe Atlas! (video’s)

De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…

5 uur ago

Nieuwe opleiding crop biotechnology en engineering zoekt samenwerking met bedrijven

Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…

7 uur ago

Flexibele elektronica uit de foundry?

De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…

7 uur ago

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

7 uur ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

8 uur ago

Meer Heilind in Europa

Heilind Electronics Europe wil zijn  aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…

14 uur ago