Categories: Actueel

Toyota ontwikkelt waterstof vrachtauto

Voor de elektrificatie van vrachtwagens moet een optimale aandrijflijn worden toegepast. Alleen dan kan het voertuig de gewenste milieuprestaties leveren en tegelijk voldoen aan de vereisten voor kruissnelheid, range, laadvermogen en andere relevante aspecten. Zware vrachtwagens rijden vooral op de snelweg en moeten snel kunnen tanken. Om die reden ziet Toyota waterstoftechnologie met een hoge energiedichtheid als bijzonder effectief.

Gewichtsreductie

Toyota baseert de waterstoftruck op de Hino Profia. Trucks van Toyotadochter Hino zijn momenteel in Europa niet verkrijgbaar, maar op het wereldtoneel wel. Het chassis wordt aangepast zodat de brandstofcelstacks een goede plaats krijgen in het voertuig. Daarnaast nemen Toyota en Hino maatregelen om het gewicht te reduceren ten behoeve van een grotere laadcapaciteit en range.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Atlas is met pensioen – leve de nieuwe Atlas! (video’s)

De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…

7 uur ago

Nieuwe opleiding crop biotechnology en engineering zoekt samenwerking met bedrijven

Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…

9 uur ago

Flexibele elektronica uit de foundry?

De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…

9 uur ago

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

9 uur ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

10 uur ago

Meer Heilind in Europa

Heilind Electronics Europe wil zijn  aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…

16 uur ago