Er wordt nog niet gekeken naar wegontwerp en te gebruiken materialen. Maar als uit dit vooronderzoek naar voren komt dat er handvatten zijn om bij het wegontwerp te sturen op rolweerstand, wordt een groter project opgezet dat in staat is alle relevante kennisvragen het hoofd te bieden in samenwerking met een bredere vertegenwoordiging uit de sector.
Wegdekkarakteristieken zoals textuur, vlakheid en stijfheid hebben invloed op de rolweerstand van passerende voertuigen. Een lagere rolweerstand zal leiden tot een lager brandstofverbruik. Dit vermindert de milieubelasting en beperkt brandstofkosten. Internationale onderzoeken bij andere gerenommeerde instituten concluderen dat starre en vlakke wegverhardingen, mede afhankelijk van het type voertuig, een significant lager (1 tot 10%) energiegebruik door voertuigen kan opleveren.
Ook voor Nederland zijn mogelijke besparingen op brandstof erg interessant. Daarom is het van belang om na te gaan of de reductie in brandstofverbruik die elders in de wereld zijn gemeten, ook realiseerbaar zijn in Nederland. Daarvoor is het van belang de relatieve invloed van de verschillende parameters op het brandstofverbruik te ontrafelen.
Het vooronderzoek zal in de zomer van 2012 worden afgerond.
De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…
Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…
De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…
Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…
Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…
Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…