TNO en EVO presenteren Ketenlogistiek Ideeënboek

Vorige week is tijdens een netwerkbijeenkomst voor logistieke professionals het eerste exemplaar van het Ketenlogistiek Ideeënboek uitgereikt aan de ‘Logistiek Manager van het Jaar’. Het boek getiteld ‘Logistiek tussen de bedrijven door’ is een co-productie van TNO en EVO. De organisaties schreven het boek omdat volgens hen in de logistiek nog veel winst valt te behalen op het gebied van samenwerking. Rode draad van het boek is dan ook de winst van samenwerking.

Het boek gaat in op uiteenlopende ontwikkelingen van ketenlogistiek en samenwerkingsvormen in de logistiek. Hoewel samenwerken in de logistiek vaak leidt tot meer winst en continuïteit, benutten lang niet alle bedrijven dit potentieel. Ook het maatschappelijk perspectief komt aan bod, zoals samenwerken aan milieuduurzaamheid of aan het verminderen van kwetsbaarheid. In het boek staan praktisch toepasbare theorie, maar vooral ook tips en interessante cases.

Het boek is geschreven door Bart Lammers en Hein van Rijswijck van TNO en Peter van der Sterre van EVO en is uitgegeven door uitgeverij Kerckebosch. Exemplaren van het boek zijn verkrijgbaar in de boekhandel en via www.kerckebosch.nl en www.bol.com.

Nederland afgezakt

"Alleen als het Nederlandse bedrijfsleven meer samenwerkt door in te zetten op het besturen, beheersen en ontwerpen van logistieke ketens en netwerken, kan Nederland een logistieke koppositie in Europa innemen," aldus Bart Lammers. Dit is volgens hem hard nodig omdat Nederland dit jaar op de Logistics Performance Index (LPI) van de Wereldbank is afgezakt van een tweede naar een vierde plaats. "En helemaal omdat de ministeries van Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat logistiek weer als innovatiegebied hebben aangewezen, " vult Peter van der Sterre aan. "Om internationaal te excelleren, moet Nederland de nieuw geformuleerde ambitie waarmaken. Deze houdt in dat het aandeel van logistieke regie en de daaraan gerelateerde logistieke bedrijvigheid in de Nederlandse economie in tien jaar tijd moet groeien van drie naar tien miljard euro."

7% van BNP

De logistieke regie-activiteiten zijn volgens TNO en EVO vooral interessant omdat maar liefst zeven procent van het Nederlandse BNP wordt verdiend in de logistiek. Bovendien zijn de marges en de toegevoegde waarde daarin relatief hoog. Belangrijke voorwaarde om logistieke regie uit te kunnen voeren is dat het bedrijfsleven samenwerkt bij het verbinden van schakels tot ketens en ketens tot netwerken.

TNO maakt wetenschappelijke kennis toepasbaar om het innovatief vermogen van bedrijfsleven en overheid te versterken.

EVO is de belangenbehartiger van 30 000 bedrijven in alle branches die goederen te vervoeren hebben. Dat doen zij met eigen voertuigen of besteden ze uit aan een transportonderneming.