Categories: Actueel

Tiende Delftse studentenracewagen gaat voor kampioenschap

Na een jaar ontwerpen en bouwen gaan de studenten de strijd aan met hun grootste concurrent: Rennteam Stuttgart. "Vorig jaar zijn we door een gebroken lijmlaag in de aandrijflijn helaas op het laatste moment uitgevallen, daarom zijn wij dit jaar extra gebrand de strijd met Stuttgart aan te gaan", aldus Lennart Scherp, Team Manager van het DUT Racing team. De studenten hebben in het verleden bewezen dat dit mogelijk is. Eén eerste plaats, meer tweede plekken en een tal van ontwerpprijzen staan op naam van het Delftse team. DUT Racing is het oudste studentenproject van de TU Delft en met 60 leden ook een van de grootste.

Roll-out

Tijdens de roll-out toonden de studenten hun auto, de DUT10, voor het eerst in het openbaar. Vanwege het lustrum jaar van DUT Racing, werd dit extra uitgebreid gevierd. Na de presentatie van de auto, gaven de studenten een spectaculaire demonstratie en toverden ze de Delftse Markt om in een heuze racetrack. Niet alleen was de DUT10 te bewonderen tijdens deze demonstratie, maar zelfs zijn aller oudste broer: de DUT01. De roll-out is het begin van de voorbereidingen voor het Formula Student UK evenement, een maand later op het Engelse Silverstone.

DUT10

De nieuwste auto van het DUT Racing team iseen sterk verbeterde versie van de succesvolle DUT09. Dit jaar voor het eerst heeft Jeveka het team gesponsord door alle bouten en moeren voor de auto te leveren. Door de eenheid in bevestigingen van alle onderdelen in de auto, moet hij meer resistent zijn tegen de hoge krachten die worden gegenereerd tijdens het rijden. Daarnaast is er dit jaar extra aandacht besteed aan de luchtstroming rond de auto. Vergelijkbaar met de huidige generatie Formule 1 auto’s is de DUT10 uitgerust met een zogeheten ‘diffuser’. De diffuser zit aan de onderkant van de auto bevestigd en werkt als een tunnel voor de lucht onder de auto. Door de versnelling van de luchtstroom onder de auto, wordt er een onderdruk gegenereerd. Deze diffuser creëert door deze onderdruk meer neerwaartse kracht, wat de wegligging van de auto ten goede komt.

Net als vorig jaar wordt de auto aangedreven door een eencilinder motor op bio-ethanol (E-85). De studenten zijn erin geslaagd het vermogen op te krikken bij een nog lager brandstofverbruik. Traditioneel heeft Delft al de zuinigste wagen van het veld, en het team heeft er vertrouwen in dat dat dit jaar ook weer gelukt is. Met dit wapen hopen de studenten de hoge verwachtingen binnen de competitie waar te maken. Formula Student UK zal plaatsvinden van 14 tot 18 juli.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

20 minuten ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

2 uur ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

2 uur ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

3 uur ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

4 uur ago

Altair heeft Research in Flight overgenomen voor aerodynamische analyses

Altair heeft Research in Flight overgenomen, de ontwikkelaar van FlightStream. Dat is software voor computationele…

4 uur ago