Het Nieuwe Werken is niet alleen weggelegd voor mensen op kantoor, maar ook voor mensen in witte jas en blauwe overall. In deze campagne krijgen onder andere werknemers in de zorg en de industrie een gezicht. Zij zijn de voorbeelden en boegbeelden van mogelijkheden waaraan niet iedereen meteen denkt: van zelfroosteren tot uitgebreide ICT-toepassingen. 65% van de werknemers bepaalt graag zelf wanneer hij of zij werkt (onderzoek Kenniscentrum Werk en Vervoer, 2012). Zeggenschap over werktijden leidt tot meer tevredenheid bij werknemers, minder ziekteverzuim en meer efficiency voor het bedrijf.
‘Tem de tijd’ is de campagneslogan van dit jaar. Want meer regie over tijd, dat is wat veel werknemers wel willen maar nog niet iedereen is gegund. Onder het motto Test je tijd geeft een online ‘Tijdmanager’ inzicht in de balans tussen werk en privé en geeft tips voor verbetering. Wat gedacht van een power nap in de baas zijn tijd?
Na eerdere campagnes over vooroordelen en voordelen van Het Nieuwe Werken gaat het in deze campagne vooral om voorbeelden. Laten zien dat Het Nieuwe Werken vaker kan dan je denkt. Via de campagnesite http://www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl/ kunnen werknemers en werkgevers zich vanaf nu aanmelden voor tal van activiteiten tijdens de Week van Het Nieuwe Werken, zoals workshops, masterclasses en excursies naar bedrijven die Het Nieuwe Werken al hebben ingevoerd. Via de website kunnen ze gebruik maken van tips & tools en in contact komen met adviseurs die hen op weg helpen. Aanbiedingen verleiden mensen om het experiment aan te gaan. Zo zijn gratis hand- en e-books beschikbaar en kan men cloud computing software met korting bestellen.
In samenwerking met het TelewerkforumHNW en e-office is er weer Het Open Huis. Maar liefst 37 koploperbedrijven in het hele land zetten hun deuren open en laten zien hoe zij Het Nieuwe Werken in al zijn facetten hebben ingevoerd. Managers, HNW-projectleiders, HRM-medewerkers, OR-leden en andere belangstellenden zijn welkom om Het Nieuwe Werken in de praktijk te zien en te ervaren. Bezoekers kunnen zich aanmelden voor een rondleiding.
Dit jaar wordt in de Week van Het Nieuwe Werken voor het eerst de HNW-Award uitgereikt. De HNW-Award is een onderscheiding voor een bedrijf of project dat op innovatieve en vooruitstrevende wijze met Het Nieuwe Werken bezig is. Bijvoorbeeld een bedrijf in een branche waar het niet wordt verwacht. De inschrijftermijn is tot 29 oktober 12:00 uur. De HNW-Award is een initiatief van Stichting TelewerkForumHNW en Natuur & Milieu.
Het Nieuwe Werken biedt voordelen voor werkgevers, werknemers en het milieu. Mensen worden er gelukkiger van omdat ze zelf hun tijd kunnen indelen. Door daarnaast te kiezen voor een andere dagindeling (vroeger of later naar het werk) en bewust te kiezen voor trein, auto of niet reizen, wordt veel tijd- en milieuwinst geboekt. Werkgevers zien de kosten voor kantoorruimte en reizen teruglopen en weten tevreden werknemers aan zich te binden.
‘Het Nieuwe Werken doe je zelf!’ is een initiatief van Natuur & Milieu. Hoofdpartners zijn het Platform Slim Werken Slim Reizen, Kinderopvang Nederland en Nationale Postcode Loterij. Partners zijn ABN Amro, Centraal Beheer Achmea, Concorde, Het Nieuwe Rijden, Microsoft, Regus NS|Station2Station, Telewerkforum HNW en Veldhoen + Company.
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…