Categories: Actueel

Talent voor navigeren zit in anatomie van het brein

Mensen die goed zijn in de weg vinden, herkennen en onthouden automatisch welke dingen langs de weg nut hebben voor navigeren. Wegman liet in een eerdere studie al zien dat er bij hen automatisch meer hersenactiviteit ontstaat bij het zien van nuttige objecten langs een route. Daarbij is de PHG betrokken, de ‘parahippocampale gyrus’, een stukje cortex dat informatie ontvangt van de plek waar de visuele informatie wordt verwerkt en dat communiceert met de hippocampus en het striatum. De PHG van goede navigeerders communiceerde meer met de hippocampus, waarvan bekend is dat zich daar de mentale kaart bevindt. Slechte navigeerders volgen vaker een vaste procedure (bijvoorbeeld: twee keer links, dan bij het standbeeld rechts). Hiervoor wordt juist het striatum aangesproken.

Anatomische verschillen

Wegman onderzocht de grijze en witte stof in de hersenen om vast te stellen of er ook echt verschillen zijn in de bouw van de hersenen van goede en slechte wegvinders. Die zijn er inderdaad: ‘Goede navigeerders hebben een hogere grijzestofconcentratie aan de voorkant van de PHG en in de hippocampus. Dit wijst op het vormen en gebruiken van een flexibele mentale kaart. Bij slechte navigeerders zien we een groter volume van de caudate nucleus en zij hebben daaromheen ook meer wittestofbanen. Dit past bij het uit je hoofd leren van een route volgens een vaste procedure.’

Voor de metingen gebruikte Wegman een vrij nieuwe scanningmethode – diffusion tensor imaging. Dit is een methode om de stroming van watermoleculen in het brein te volgen. Zo kunnen de wittestofbanen in kaart worden gebracht. Die vormen de verbindingen tussen hersengebieden. Ook werd gekeken naar lokale verschillen in de hoeveelheid grijze stof. In grijze stof gebeurt het echte ‘denkwerk’ in de hersenen.

Veel proefpersonen

"De anatomische verschillen zijn niet gigantisch, maar doordat we heel veel data hadden konden we toch de significante verschillen vaststellen." Wegman combineerde hiervoor gegevens uit diverse studies van Gabriele Janzen, hoofd van de onderzoeksgroep Neural Correlates of Spatial Memory. Zo kwam hij tot een onderzoeksgroep van 134 deelnemers. "We geven alle proefpersonen bij het instituut altijd uitgebreide vragenlijsten, om mogelijk verschillend gedrag later te kunnen verklaren. Mensen weten het doorgaans goed van zichzelf of ze goed of slecht zijn in de weg vinden, dus vragen we daar altijd naar. Vervolgens heb ik hun antwoorden op deze vragenlijst gekoppeld aan de scans die van deze mensen gemaakt zijn."

Hoe het toenemend gebruik van de TomToms en GPS onze onze navigatievermogens beïnvloedt, weet Wegman niet, maar hij zou het graag onderzoeken. Voorlopig houdt hij zich met iets heel anders bezig: onbewuste processen die onze keus voor bepaalde voedingsmiddelen bepalen.

Objects in space – The neural basis of landmark-based navigation and individual differences in navigational ability

Redactie Engineersonline

Recent Posts

TU Delft houdt kritieke-grondstoffen-week

'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…

13 uur ago

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

14 uur ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

16 uur ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

16 uur ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

17 uur ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

18 uur ago