
Team Core van de TU/e heeft een installatie ontwikkeld die afvalstromen als vliegas, slib en shredder-resten omzet naar een kunstmatige vervanger van basalt: een vulkanisch gesteente dat wordt geïmporteerd om de spoorbielzen van treinrails op hun plaats te houden.
De installatie verhelpt twee problemen:
- het geeft een nieuwe functie aan vliegas (een stroom die vrijkomt bij verbrandingsinstallaties zoals biomassa- en huisvuilcentrales), slib en shredder-resten. Deze afvalstoffen worden op dit moment gedumpt, en dit kan een probleem opleveren op de langere termijn op het gebied van gezondheid en opslag.
- het levert een kunstmatige vervanger van basalt op, die kan worden gebruikt als alternatief voor de natuurlijke variant die in het buitenland wordt gewonnen en over grote afstanden wordt getransporteerd naar Nederland. Het transport per schip zorgt momenteel voor veel CO2-uitstoot, en ook de delving van basalt is een milieuvervuilend proces. Basalt wordt in Nederland onder meer gebruikt als spoorballast of bij de productie van tuintegels.
Onoverzichtelijke mix
Het produceren van een vervanger voor basalt is niet eenvoudig. Stromen als vliegas en slib zijn rijk aan mineralen als siliciumdioxide en calciumoxide. Deze kunnen in pure vorm gemixt worden tot een vervanger van basalt. De grote uitdaging is dat de afvalstromen niet bestaan uit pure materialen, maar een uitgebreide mix van verschillende mineralen, metalen en plastics. En elke afvalstroom is anders.
Daarom hebben de studenten modellen ontwikkeld die het product de juiste eigenschappen meegeven om als vervanger van basalt te kunnen fungeren. "Dat heeft deels te maken met de drukgevoeligheid, maar bijvoorbeeld ook met de hardheid en kristalstructuur. Die eigenschappen moeten goed zijn om de kunstmatige basalt te kunnen gebruiken. In het afval zitten bovendien zware metalen en gifstoffen die niet vrij mogen komen bij gebruik van het eindproduct, om schade aan mens en milieu te voorkomen", zegt teamcaptain Tatum Simons.
De financiering van de installatie is voor een groot deel afkomstig van ProRail en de TU/e. De rest van de financiering is beschikbaar gesteld door twee alumni van de TU/e: Jan van Gemert (voormalig CEO Gemco Casting) en Hans Fischer (voormalig CEO Tata Steel). "Dit soort projecten zijn een voorbeeld van hoe verschillende generaties TU/e-studenten samenwerken om de wereld te verbeteren", aldus Simons.