Categories: Actueel

Solar Team Twente verslaat Tesla Model S en wordt eerste in 24 uurs race

De 24 uurs race ging zaterdag om 13:20 uur van start en het studententeam uit Twente eindigde zondag om 13.20 uur. Solar Team Twente eindige op de eerste plaats met 5 rondes voorsprong op Tesla Model S en 16 rondes voorsprong op de nummer drie. "De belangrijkste factor in deze race was de strategie. Het was een hele uitdaging om voor het eerst ook ‘s nachts te rijden met Red One die natuurlijk gemaakt is om te blijven rijden op zonne-energie", aldus Jeroen Minnema, strateeg bij Solar Team Twente.

Raceleider Lars Klein over de overwinning: "We zijn boven onze eigen verwachtingen uitgestegen. Onze auto is niet gebouwd om te rijden op een circuit met scherpe bochten. We gingen erheen om vooral te leren over de auto, racen en ons team. Dat we eerste zouden worden zagen we niet aankomen." Wat de winst van Twente dit weekend extra speciaal maakt is dat de zonnewagen Red One gebouwd is voor constante snelheden. Door de vele bochten in het circuit was dit niet mogelijk.

Tesla Model S

Tijdens de race moesten de zonnewagens opboksen tegen het ecovriendelijkste elektrische model van Tesla. Dit is de energie-efficiëntste auto op de particuliere markt van dit moment. Maar de studenten van Saxion en Universiteit Twente lieten zich niet afschrikken en bewezen met hun zelfgebouwde zonneauto mee te kunnen komen met de techniek van het moment.

Challenger vs. Cruiser klasse

In de World Solar Challenge en deze European Solar Challenge wordt er onderscheid gemaakt tussen een Cruiser klasse en een Challenger klasse. De Cruiser klasse bestaat uit auto’s die gemaakt zijn voor particulier gebruik en comfort. Deze zijn dan ook wendbaarder en kunnen snel optrekken, belangrijke eigenschappen voor op een circuit. De challenger klasse daarentegen is ontworpen op efficiëntie en snelheid, maar niet op optrekken en scherpe bochten. Red One valt in de laatste klasse. Dat ze niet alleen in hun eigen klasse klassement, maar ook in het algemeen klassement bovenaan zouden eindigen was daarmee een verrassing. "Het kwam allemaal samen; afgestemde strategie en data-aquisitie, teamwork, technici, coureurs en natuurlijk Red One die wel tegen een stootje blijkt te kunnen", legt teamleider Olivier Berghuis uit.

Bridgestone World Solar Challenge

Van 8 tot 15 oktober 2017 neemt Solar Team Twente deel aan de Bridgestone World Solar Challenge, de prestigieuze race voor auto’s die rijden op zonne-energie. Samen met meer dan vijftig andere internationale deelnemers zal Solar Team Twente met de zonneauto 3000 kilometer dwars door de outback van Australië rijden.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

TU Delft houdt kritieke-grondstoffen-week

'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…

19 uur ago

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

20 uur ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

21 uur ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

21 uur ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

23 uur ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

23 uur ago