Solar Team Twente pakt eerste plek in World Solar Challenge

Solar Team Twente heeft de tweede racedag van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië afgesloten met een eerste plek. De Twentse zonneauto Red One haalde al vroeg na de ochtendstart twee andere solarteams in en gaf de koppositie de rest van de dag niet meer uit handen. Ook de verplichte control stops verliepen soepel voor Twente. Het team eindigde vlak voor nummer twee, het team uit Delft. De teams sloegen drie kilometer van elkaar kamp op in de Australische outback.

De Twentse zonneauto Red One had om 17:00 uur – het moment waarop de teams moeten stoppen met racen – bijna de helft (zo’n 1440 km) van de World Solar Challenge afgelegd. "We hebben goed vastgehouden aan onze eigen strategie," vertelt teamleider Irene van den Hof. "Het ging ontzettend goed, we hebben hard gereden. Op zo’n racedag kan je uit meerdere strategieën kiezen, zoals positiebehoud of reageren op andere teams. We kozen ervoor vanmorgen gelijk als een speer van start te gaan, een stuk harder dan de concurrentie. Dat was het plan en verder hebben we ons niet gek laten maken door de teams om ons heen."

Complimenten van jury

Solar Team Twente kreeg op de tweede racedag complimenten van de observer, het jurylid dat meerijdt in elk racekonvooi. "Hij prees de stabiliteit van de Red One," aldus Van den Hof. "Mooi om te horen. Stabiliteit is voor ons een groot punt van aandacht, zeker omdat onze zonneauto dit jaar voor het eerst een asymmetrisch ontwerp heeft. De zonneauto ligt schitterend op de weg en rijdt in een mooie lijn."

Control stops

Voor het Twentse team verliepen de control stops in Tennant Creek (na 988 kilometer) en Barrow Creek (na 1211 kilometer) gesmeerd. Control stops zijn verplichte halfuurtjes waarin de coureurs worden gewisseld en het zonnepaneel in de zon wordt gezet. Er mogen tijdens deze stops geen herstelwerkzaamheden aan de auto worden uitgevoerd. De Stuart Highway waarop de zonneauto’s de 3000 kilometer lange route van Darwin naar Adelaide afleggen, kent in totaal negen control stops. Op racedag twee passeerde Solar Team Twente er twee.

Drie coureurs

Twente reed op dag twee met drie verschillende coureurs: Lars van der Aa, Wouter Put en Coen Hartjes. Het team kwam dertig road trains (gigantische Australische vrachtwagens) en zestien cattle grids (veeroosters die lastig kunnen zijn voor zonneauto’s) tegen. Op racedag drie vervolgt Solar Team Twente met de Red One de World Solar Challenge naar Adelaide. Nog iets meer dan 1500 kilometer tot de finish…