Twente startte de racedag met veel vertrouwen. Het team kwam als eerste aan bij de verplichte control stop in Alice Springs, het middelpunt van de outback en halverwege de World Solar Challenge. Red One lag op dat moment zo’n anderhalve minuut voor op Delft. Het verschil was bij het binnenkomen van de tweede control stop in Kulgera nog slechts elf seconden. Gezien het geringe verschil was een efficiënte control stop belangrijker dan ooit.. Het team heeft de stops tot in de miniemste details geoefend en is perfect op elkaar ingespeeld. De voorsprong werd behouden en de organisatie betitelde Twente op verschillende kanalen als ‘The Flying Dutchmen’.
Om 17:00 uur, het tijdstip waarop het team moest stoppen met racen en het zijn kamp opsloeg vlak voor het stadje Coober Pedy, had Twente slechts enkele seconden voorsprong op Delft. Teamleider Irene van den Hof spreekt van een geslaagde derde racedag. "De WSC is ongekend spannend. Delft is een fractie eerder gestopt dan wij, en mogen morgen daarom een minuut eerder starten. Ze hebben dan een minuut om één kilometer op ons goed te maken. Wij willen er hoe dan ook voor zorgen dat dat niet gebeurt en dat wij als eerste de control stop bij Coober Pedy inrijden."
"Ondanks alle stress die zo’n dag met zich meebrengt heb ik ook echt genoten van vandaag. We hebben het hoofd koel gehouden. Ik zit zelf in de Decision Making Unit (DMU), het voertuig dat vlak achter de zonneauto rijdt. Het was hectisch, maar we hebben de rust weten te bewaren. Ik ben ontzettend trots op het team!"
Van den Hof verwacht dat morgen de beslissing zal vallen welk team de overwinning in de wacht sleept. "Inhalen kost erg veel energie voor een zonneauto. Bovendien heb je in en rondom finishstad Adelaide veel heuvels en stoplichten. Zeker als je dan weinig energie in je accu’s hebt, is inhalen riskant."
De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…
Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…
De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…
Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…
Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…
Heilind Electronics Europe wil zijn aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…