Categories: Actueel

Solar Team Eindhoven wint Cruiser Class World Solar Challenge

Met het winnen van de Cruiser klasse prolongeert het team de titel uit 2013. "Een kroon op ons werk," zegt teammanager Tom Selten, "en ook bewijzen we met deze prestatie dat we een innovatieve en betrouwbare auto hebben gebouwd". Het is de eerste keer dat een zonneauto tijdens de World Solar Challenge de volledige drieduizend kilometer aflegt met twee personen. De auto mocht na 1500 kilometer één keer opladen aan het elektriciteitsnet. Dankzij de hoge gemiddelde snelheden – de Eindhovense auto legde de afstand af met gemiddeld 76 km/u – wordt er gesproken over een uitzonderlijke prestatie voor elektrisch vervoer.

Spannende strijd

Solar Team Eindhoven finishte op vrijdagochtend 23 oktober lokale tijd als tweede in Adelaide, na Japan. In tegenstelling tot Japanse team, uit Kogakuin, reden de Eindhovense studenten met twee personen en kregen daarom meer punten toegekend. Desondanks ging het Japanse team op dat moment aan de leiding met een minimale voorsprong van vijf minuten in het klassement. De bepaling van de uiteindelijke winnaar hing daarom van het juryrapport af. Eindhoven won uiteindelijk met een score van 97,77%, gevolgd door Japan (93,92%) en Bochum, in Duitsland (83,39%).

Jurering

Het laatste onderdeel van de puntentelling in de Cruiserklasse is een juryoordeel door drie onafhankelijke juryleden. De auto werd getest op aspecten als comfort, gebruiksgemak, geïntegreerde innovaties, maar ook op kofferbakruimte en fileparkeren. "Ze waren erg onder de indruk van de mogelijkheden van de auto," aldus een trotse Tom Selten.

Het voertuig van Solar Team Eindhoven, Stella Lux, is een auto met vier zitplaatsen, een Nederlands kentekenplaat en uitgerust met diverse innovaties zoals draadloos opladen en een solar-navigatieapplicatie. De auto is zo duurzaam dat hij zelfs in Nederland gemiddeld meer energie oplevert dan verbruikt. De studenten van de TU Eindhoven zien de auto als de gezinsauto van de toekomst. Zij denken dat de zonneauto reëel is als oplossing voor mobiliteitsproblemen zoals uitstoot.

Triple Dutch

De TU/e voegt nu een derde medaille toe aan het succes van de Nederlanders in Australië. Eerder deze week werd namelijk het team van TU Delft winnaar van de Challenger klasse, ook wel bekend als de snelheidscategorie van de World Solar Challenge. Het team van TU Twente werd tweede in diezelfde categorie.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Atlas is met pensioen – leve de nieuwe Atlas! (video’s)

De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…

13 uur ago

Nieuwe opleiding crop biotechnology en engineering zoekt samenwerking met bedrijven

Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…

15 uur ago

Flexibele elektronica uit de foundry?

De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…

16 uur ago

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

16 uur ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

16 uur ago

Meer Heilind in Europa

Heilind Electronics Europe wil zijn  aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…

22 uur ago