In de scheepvaart gebeurt er op het gebied van duurzaamheid veel minder dan bijvoorbeeld in de autowereld. Dat is vreemd als je weet dat ruim tachtig procent van de goederen Nederland bereikt per schip. Daarmee is de scheepvaart ook een stuk vervuilender dan bijvoorbeeld luchtvaart. UT-studenten Jasper Admiraal en Hidde Pik besloten ruim een jaar geleden dat daar wat aan gedaan moet worden. De oprichting van Solar Boat Twente was een feit. Het studententeam past de nieuwste technieken toe in een zonneboot, om zo te laten zien dat er technisch al veel meer mogelijk is dan de meeste mensen beseffen.
De Conrad Solar Boat Twente is ruim zeven meter lang en weegt ongeveer 110 kilo. De topsnelheid ligt op 45 km/h, vergelijkbaar met de snelste teams in de concurrentie. Zulke hoge snelheden zijn alleen mogelijk op draagvleugels. Dat zijn vleugels die een halve meter onder de romp bevestigd zijn en de romp vanaf een snelheid van 20 km/h boven het water uit tillen. Deze draagvleugels worden elektronisch aangestuurd: een sensor meet de positie van de boot en vervolgens worden de draagvleugels automatisch zo bijgesteld dat de boot stabiel over het water blijft ‘vliegen’.
De energie wordt opgewekt door dunnefilm zonnecellen. Deze zijn buigzaam – in tgenstelling tot de breekbare normale cellen – en bovendien veel goedkoper in productie dan de zonnepanelen die nu op het dak van huizen te vinden zijn. Het is voor het eerst dat deze techniek op een zonneboot wordt toegepast, ook op zonneauto’s is deze techniek nog nooit gebruikt.
Tijdens het Hemelvaartsweekend, is de vuurdoop van de boot: de eerste race. Op het NK in Akkrum wordt op dag 1 zo’n 50 km gevaren door Friese sloten en meren. Op dag 2 staan de sprint en het ‘rondje Akkrum‘ op het programma. Het hoogtepunt van dit jaar is twee maanden later, namelijk het WK in Monaco. In de tussenliggende tijd zal veel getest en geoptimaliseerd worden, om in Monaco de beoogde podiumplaats te behalen.
Voor het vervoer van de boot naar de race in Monaco is nog een lange trailer nodig. Om deze aan te kunnen schaffen loopt momenteel een crowdfunding-campagne. Zo is het niet alleen voor bedrijven, maar voor iedereen mogelijk om mee te helpen aan innovaties in de scheepvaart. Natuurlijk is er voor elke bijdrage, hoe groot of klein ook, een bedankje, variërend van een sleutelhanger tot aan je persoonlijke boodschap op de trailer.
Solar Boat Twente bestaat uit 15 UT-studenten van de studies Werktuigbouwkunde, Electrical Engineering, Industrial Design, Technische Natuurkunde, Biomedische Technologie, Advanced Technology, Civil Engineering en International Business Administration.
Meer info: http://www.solarboattwente.nl/
Meer info over de crowdfundingcampagne: http://www.steunutwente.nl/projecten/solar-boat-twente
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…