Categories: Actueel

Sneller laden door nieuwe batterijarchitectuur

De truc is om een niet-lineaire structuur te creëren waarbij alle componenten voor energie-opslag en -afgifte zich bevinden in een soort ‘nano-poriën’. Deze structuur elimineert niet alleen het overbodige volume, volgens professor Ulrich Wiesner krijgt een batterij vooral een vele malen grotere intensiteit. "Hierdoor kan je veel sneller bij de energie dan in een traditionele batterij. En omdat alles is gekrompen tot nano-afmetingen, kun je een batterij in een paar seconden opladen."

De architectuur van de batterij is gebaseerd op de zelforganiserende eigenschappen van blokcopolymeren. De anodes worden gevormd door niet-lineaire dunne films van carbon die duizenden holtes bevatten van 40 nm. De wanden van deze holtes worden door elektropolymerisatie bedekt met een 10 nm dikke laag die als separator fungeert voor energie, terwijl hij ionen geleidt.

Als anodemateriaal wordt zwavel gebruikt, omdat dat elektronen accepteert maar geen elektriciteit geleidt. De holtes worden niet helemaal met dit zwavel gevuld, zodat er nog plek is voor een beetje van het geleidende polymeer polyethyleendioxythiofeen (pedot). Dit maakt de separator compleet – en voorkomt daarmee kortsluiting en brand. Het pedot is echter ook de zwakke schakel in de batterij, omdat de kwaliteit van dit materiaal steeds een beetje achteruit gaat bij het laden. De onderzoekers zoeken nog naar een alternatief.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe opleiding crop biotechnology en engineering zoekt samenwerking met bedrijven

Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…

2 uur ago

Flexibele elektronica uit de foundry?

De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…

2 uur ago

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

2 uur ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

3 uur ago

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

4 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

4 dagen ago