Categories: Actueel

Sluis Eefde in gebruik, defect, en weer in gebruik

‘In Frankrijk zijn er alleen maar problemen met dit soort deuren, eindeloze processen met de aannemers, kortom gestremde sluizen’, schrijft schipper Williebrordus op Schuttevaer.nl. ‘Dit soort deur is een hobby van ingenieurs – op papier klopt het. Maar in de praktijk is het hopeloos.’

Laten we hopen dat hij het niet bij het juiste eind heeft en dat het om kinderziektes gaat. Rijkswaterstaat heeft de nieuwe sluis weliswaar een maand getest, maar kinderziektes zijn in een dergelijk project niet uitzonderlijk. Port of Twente, de koepel van logistieke bedrijven in Twente zei vrijdag dan ook al dat het niet verstandig was om de oude sluis direct bij opening van de nieuwe te sluiten. Expert binnenvaart Anne-Ruth Scheijgrond: „Ik had graag gezien dat beide kolken eerst een tijdje naast elkaar zouden draaien. In een nieuwe sluis kunnen altijd wat problemen en kinderziektes opduiken. Dit wordt heel erg spannend."


Lees alles over de techniek in de sluisdeuren in ons Kennisartikel

Nieuwe zakelijkheid brengt sluisnoviteit

 


De tweede sluis verbetert de bereikbaarheid van Twente voor de binnenvaart en geeft ruimte aan grotere zwaarder beladen binnenvaartschepen.

De sluiskolk heeft een segmentdeur, die wegdraait in de bodem als de sluis opengaat. Een segmentdeur van deze omvang in een schutsluis is uniek in Nederland. Voordeel is dat hij bij een calamiteit ook tegen de stroming in is te sluiten. Bovendien is de deur makkelijker te onderhouden en energiezuinig in gebruik. Ook komen er puntdeuren. Deze combinatie is een primeur in Nederland.

Rijkswaterstaat toont in 2 video’s hoe het de segmentdeur van 15 m heeft verplaatst en de 50.000 kg per stuk wegende puntdeuren op hun plek heeft gehangen.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe opleiding crop biotechnology en engineering zoekt samenwerking met bedrijven

Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…

18 minuten ago

Flexibele elektronica uit de foundry?

De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…

41 minuten ago

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

59 minuten ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

1 uur ago

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

4 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

4 dagen ago