Categories: Actueel

Slimme printplaat bespaart Airbus 2,5 manjaren werk

Het brein achter het ‘kleine brein’, zoals de printplaat soms wordt genoemd, is Sigurd Mørkved Albrektsen. Met een masterdiploma in cybernetica en een aantal jaren werkervaring bij Sintef, begon hij in 2014 aan een doctoraat. Hij was van plan algoritmen te maken voor het navigeren met drones.

"We hadden een manier nodig om sensorgegevens nauwkeurig te verzamelen, en we moesten een vergelijkingsbasis hebben om te weten of de algoritmen beter werden", zegt hij. Ondanks een vrij uitgebreid marktonderzoek vond het team geen enkel product dat het daarvoor kon gebruiken. Dus begon Albrektsen een printplaat te ontwikkelen die de gegevens van alle sensoren kon lezen en compileren.

"We ontdekten dat de huidige oplossingen relatief grote vertragingen hebben waardoor de sensormetingen minder nauwkeurig zijn. Vanwege de snelle bewegingen die een drone kan hebben, hadden we een nauwkeurigere manier nodig om sensorgegevens uit te lezen.

Verschillende onderzoekers van NTNU zaten in dezelfde situatie als Albrektsen, op zoek naar een ‘brein’ dat een drone superprecies en -veilig kon besturen, maar met een minimaal gewicht. Albrektsen kreeg de verantwoordelijkheid voor de sensoropstelling van tien verschillende drones.

Enkele voorbeelden van drone-sensoren zijn gps, versnellingsmeters en gyroscopen (IMU), verschillende optische systemen, drukmeting en hyperspectrale camera’s die honderden verschillende kleuren kunnen lezen, van infrarood tot ultraviolet.

Multi-inzetbaar

In plaats van voor elk type autonoom voertuig een printplaat te maken, wat de gebruikelijke aanpak is, ontwikkelde Albrektsen een printplaat die op verschillende typen kan worden gebruikt. De gebruiker past de printplaat, of het sensorplatform, aan voor het gewenste doel.

De ontwikkeling van de eerste versie van de printplaat kostte een paar maanden. "Het bleek veel werk te zijn", zegt Albrektsen. "De eisen zijn hoog voor zaken als gewicht en rekenkracht. Onze focus was om de kwaliteit van de sensormetingen te behouden en het systeem gebruiksvriendelijk te maken, zodat je geen hardware-expert hoeft te zijn om het te gebruiken.”

8000 berichten per seconde

De printplaat kan 8000 berichten per seconde lezen. Hij registreert metingen met een precisie van tien nanoseconde en maakt het mogelijk om verschillende soorten sensoren flexibel te integreren.

Bedrijf

Het plan is om een bedrijf op te richten om de technologie op de markt te brengen. Naast SentiBoard zal het bedrijf algoritmen voor sensorfusie op de markt brengen. Inspectie en landbouw behoren tot verschillende interessante toepassingen van de technologie. Het team is nu op zoek naar bekwame mensen die het verder willen helpen opbouwen en naar partnerbedrijven die de technologie in verschillende industrieën willen testen. 

Meer informatie

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

4 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

4 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

5 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

5 dagen ago

Het eind van de kwantumtunnel

Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…

5 dagen ago

Nanofotonische glasvezelsensor-oplossing om het ultrakleine te detecteren

Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…

5 dagen ago