Categories: Actueel

Sensoren in wegdek meten zoutbehoefte bij gladheid

De sensoren van Nowi worden in het bestaande wegdek aangebracht in een geboord gat van 8,5 centimeter. BAM ontwikkelde een speciale kunsthars om de sensor te beschermen. Elke vijftien minuten geeft de sensor de temperatuur door met een nauwkeurigheid van 0,25 graden Celcius. Deze informatie wordt gekoppeld aan andere bronnen, zoals weermodellen, en geanalyseerd. Het resultaat: een nauwkeurige voorspelling van de strooibehoefte per locatie.

Netwerk T-Mobile

Belangrijk onderdeel is het nieuwe Narrow Band IoT network van T-Mobile. De sensoren wisselen hiermee data uit met een heel laag stroomverbruik vanaf ontoegankelijke plekken, zoals in het wegdek.

Vervolg pilot

De gemeente Amsterdam en het Havenbedrijf Amsterdam plaatsen in november van tien sensoren in hun wegennet.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

TU Delft houdt kritieke-grondstoffen-week

'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…

9 uur ago

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

10 uur ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

12 uur ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

12 uur ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

13 uur ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

13 uur ago