Sensorcongres Sense of Contact in Zeist

Op 8 april vindt Sense of Contact 2010 plaats in het conferentiecentrum Woudschoten in Zeist. Materiaalkundige en kunsthistoricus Joris Dik laat daar zien hoe hij met behulp van sensortechnologie door de verf van schilderijen kan heenkijken.

Materiaalkundige en kunsthistoricus Joris Dik liet een deeltjesversneller los op Grasland (1887) van Vincent van Gogh. Kostbaar en ongebruikelijk, maar het vrouwengezicht dat tevoorschijn kwam, was wereldnieuws. Met de conventionele röntgenstralingtechnieken hadden experts slechts een schim kunnen ontwaren; het team van Dik wist zelfs de kleuren bij benadering te achterhalen. Op 8 april vertelt hij over het onderzoek en de gebruikte technologie.

Dik, sinds 2006 universitair hoofddocent, is als coördinator betrokken bij het Leids-Delftse Centre for Archeology, Art History and Science. Hij studeerde kunstgeschiedenis en archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Een stage van een jaar in het laboratorium van het Getty Museum bracht hem op het idee om te promoveren in de scheikunde. Zijn proefschrift ging over het door schilders gebruikte pigment Napels geel, waarvan de samenstelling in de loop der eeuwen sterk bleek te zijn veranderd. Prof.dr. Barend Thijsse (Materiaalkunde) haalde hem in 2003 naar Delft om onderzoek op het gebied van kunst en archeologie op te zitten.

In zijn presentatie vertelt hij over de schat van informatie in bekende schilderijen, verstopt in net een micrometer onder het verfoppervlak. Door het hergebruik van hun doeken schilderden kunstenaars hun nieuwe werken bovenop oude werken. Kijkende door de verflaag biedt dit een blik over de schouder van de schilder. Nieuwe richtingen in niet-destructieve, ondergrondse beeldvormende technieken, variërend van X-ray-gebaseerde methoden om nieuwe technieken zoals terahertz imaging zullen worden besproken. Met voorbeelden van Rembrandt, Van Gogh en Phillip-Otto Runge. Kijk hier voor meer informatrie over Sense of Contact 2010