Schiphol test ­bat­te­rij op basis van ijzer en zout water

Schiphol heeft een Iron Flow Battery geïnstalleerd voor het opladen van elektrisch materieel en voor vliegtuigen aan de grond. Als de test slaagt komen er meer batterijen.

Tijdens de test voorziet de batterij de elektrische Ground Power Units (e-GPU’s) aan het A/B platform van stroom. Deze e-GPU’s leveren elektriciteit aan vliegtuigen die aan de grond staan, waar geen vaste stroomvoorziening aanwezig is. In combinatie met een Preconditioned Air Unit (PCA) die zorgt voor frisse lucht aan boord, kan de hulpmotor van het vliegtuig aan de grond uit blijven. Dit vermindert de uitstoot en reduceert geluid.

Natuurlijker en veiliger materiaal

De Iron Flow Battery werkt op basis van ijzer en zout water – materialen die in ruime mate beschikbaar zijn, zorgen voor een minder grote milieubelasting en brandveilig zijn. De capaciteit van de batterij blijft tot 20 jaar constant. Bij succes zullen er meer batterijen volgen, met als doel om al het grondmaterieel uitstootvrij en elektrisch te maken.

“Ik ben enorm trots op deze innovatie. De Iron Flow Battery is een mooi voorbeeld van hoe wij als luchthaven voorop willen lopen met innovatieve infrastructuur die de kwaliteit van werken beter maakt. Tijdens de testperiode wordt de focus gelegd op de gebruikersvriendelijkheid, betrouwbaarheid en efficiëntie”, zegt Sybren Hahn, Executive Director Infrastructure

Ontwikkeling en samenwerking

De Iron Flow Battery is ontwikkeld en gebouwd door ESS Inc in Oregon (VS). Het innovatieteam van Schiphol heeft de technologie naar de luchthaven gebracht. Het beheer en gebruik van de batterij worden verzorgd door Volker Infra en KES. De batterij wordt mede gesubsidieerd door de EU en is daarmee onderdeel van Tulips, een Europees samenwerkingsverband van 32 luchtvaartpartijen en kennisinstituten, geleid door de Royal Schiphol Group.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *