Safety Event: Britse keurmerken zijn kopieën van CE. Maar…

Binnenkort zal het CE-keurmerk niet meer gelden in het Verenigd Koninkrijk (VK). In plaats daarvan komt het UKCA- en UKNI-merkteken (voor Noord-Ierland). Wat betekent dat voor de export? Daarover sprak Paul Hartgers van PKM, het adviesbureau van de Koninklijke Metaalunie, op het Safety Event.

Tags:

Hartgers opende met de wetenswaardigheid dat de ingangsdatum onlangs twee jaar is uitgesteld. Dus 2023 wordt 2025. Dat is sowieso winst. Bovendien vertelde hij al snel dat de regelgeving achter UKCA en UKNI vooralsnog is gekopieerd van de CE-richtlijnen. Dus technisch inhoudelijk verandert er niets. “Maar…”, zei Hartgers, “de ellende zit in de details.”

Die ellende zit er om te beginnen in dat de codering van de richtlijnen anders is, dat Europese Notified Bodies (NoBo) niet worden erkend en dat er eigen normen komen. Dit is vooralsnog te overzien, want de codering van de richtlijn kun je opzoeken, de NoBo heb je pas nodig als het huidige certificaat vervangen moet worden – dan moet je dus wel een Britse NoBo zoeken – en de normen staan online.

Echter – en dit is een lastige – als de EU een richtlijn wijzigt, hoeft de UK dat niet te doen. Dus bijvoorbeeld bij de overgang naar de machineverordening, blijft overzee waarschijnlijk de oude machinerichtlijn van kracht. Bovendien betekent deze regel dat je er nooit op kunt vertrouwen dat de regels hetzelfde zijn, je moet het steeds in de gaten houden.

Daar komt bij dat de Britten weleens fanatieker konden worden als ze de basis op orde hebben. “Dus tot nu toe zijn er weinig problemen”, concludeert Hartgers, “maar je weet niet hoe het straks gaat.”

Importeren

Wie spullen uit het VK importeert, moet checken of aan de CE-regels is voldaan. Hij mag daarbij wel vertrouwen op een brief van de fabrikant. En net zo goed als andersom, neemt Europa geen genoegen met een Britse NoBo. “Dat kan nog wel voor wat obstakels gaan zorgen, want de Chinezen gebruiken die ook vaak.”

Productaansprakelijkheid

“Maar een echt vervelend puntje is dat van de productaansprakelijkheid. In de EU kan je die niet uitsluiten, maar in de VS mag dat bijvoorbeeld wel. En het VK gaat wellicht meer richting VS qua regelgeving.”

Op dit moment is dat nog onduidelijk – en er wordt waarschijnlijk pas gehandhaafd na eerste grote ongeval.  “Want dan heb je jurisprudentie.” Waar je wel meteen voor moet zorgen, is dat je de normen aanschaft. Want als je ze niet hebt, is het moeilijk hard te maken dat je ze hebt toegepast.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *