SolaRoad bestaat uit betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter die werken als een zonnepaneel. Op deze eerste meters SolaRoad zijn in één rijrichting zonnecellen aangebracht. De andere zijde heeft geen zonnecellen en wordt gebruikt om verschillende toplagen te testen. De energie uit het pad wordt omgezet in elektriciteit en geleverd aan het net. De zonne-energie uit de weg moet op termijn praktische toepassingen vinden in wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s (die er overheen rijden) en huishoudens.
Gedurende drie jaar worden diverse metingen en tests uitgevoerd om SolaRoad verder te ontwikkelen. De testen moeten antwoord geven op diverse vragen. Hoe gedraagt het zich in de praktijk? Hoeveel energie levert het op? En hoe is het om in alle weersomstandigheden eroverheen te fietsen?
Het fietspad ligt gunstig ten opzichte van de zon om de energieopname te optimaliseren. Ook wordt dit fietspad intensief gebruikt, zodat veel informatie beschikbaar komt over de gebruikseffecten. In de aanloop naar de aanleg zijn de wegdekmodules in het laboratorium getest om er zeker van te zijn dat het voldoet aan alle (veiligheids)eisen voor wegdekken.
SolaRoad is genomineerd voor de Accenture Innovation Award. Het pad wordt op woensdag 12 november officieel geopend door Minister Kamp.
SolaRoad is te volgen op social media
Twitter: @SolaRoadNL
Facebook: facebook.com/solaRoadNetherlands
'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…
Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…
Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…
Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…
De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…
FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…