Categories: Actueel

Rotterdam bouwt test-snellaadplein voor slim laden elektrische voertuigen

De gemeente Rotterdam streeft naar een emissievrije logistiek in de binnenstad voor 2025. Met dit doel in het achterhoofd heeft PNO Consultants Pitpoint, TNO, DHL, Emoss en Road Runner Koeriers samengebracht onder het consortium Flex EV. Met het snellaadplein wil het consortium laten zien dat het zowel qua kosten als qua operatie mogelijk is om de distributie volledig te elektrificeren.

Snelle laadstrategie

Flex EV wil een solide en snelle laadstrategie realiseren met een mix van opportunity charging en overnight charging. Het snellaadplein heeft acht opstelplaatsen met vermogens tot 350kW, waar vier voertuigen tegelijkertijd kunnen laden. PitPoint is verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie van de laadinfrastructuur. DHL en Roadrunner zetten de voertuigen in, Emoss gaat onderzoek doen naar de verhoudingen tussen batterijgewicht, vermogen en maximale laadspanning en TNO ontwikkelt een model voor het slim laden van de vloot.

Grotere elektrische vloten

TNO onderzoekt vragen die ontstaan als er grotere elektrische vloten gaan rijden in de stedelijke logistiek. Hans Quak, senior scientist: "Momenteel wordt er vooral getest met een beperkt aantal voertuigen, waardoor er nog weinig ervaring is met vragen als: Op welke manier kan snelladen gemakkelijk worden geïntegreerd in de planning van voertuigroutes, zodat routes die langer zijn dan de actieradius van elektrische bestelwagens ook zero emissie kunnen worden uitgevoerd? Hoe ziet een reserveringssysteem er idealiter uit, zodat snellaad-infrastructuur goed benut kan worden, maar wel beschikbaar is op de tijden dat dit binnen de route van een vervoerder past? Op welke wijze kan een grote(re) vloot opgeladen worden op een hub – terwijl de sorteermachines werken – en er geen extra investeringen in het elektriciteitsnetwerk gedaan moeten worden."

Subsidie

Via de subsidieregeling Demonstratieregeling klimaattechnologieën en -innovaties in Transport (DKTI-Transport) investeert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ruim 30 miljoen euro in de uitrol van infrastructuur voor alternatieve energiebronnen en de demonstratie van oplossingen voor duurzaam goederenvervoer, verdeeld over 29 projecten. RVO.nl voert deze regeling uit. FLEX EV is als eerste uit de beoordeling gekomen. Het ministerie van IenW verleent bijna 2 miljoen euro subsidie omdat verwacht wordt dat het project een bijdrage kan leveren aan de lokale luchtkwaliteit en de vermindering van de uitstoot van CO2.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Flexibele elektronica uit de foundry?

De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…

11 minuten ago

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

29 minuten ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

49 minuten ago

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

4 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

4 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

5 dagen ago