Robert Bronwasser – 25 jaar productontwerp

Met zijn functionele producten en herkenbare esthetiek is Robert Bronwasser een representant van Dutch Design. Al sinds 1993 ontwikkelt hij producten voor merken als Heineken, Simon Levelt, Cascando, Goods en Unilever en daarbinnen ontwikkelde hij een geheel eigen richting, visie en signatuur. Een industrieel ontwerper pur sang, die producten maakt met de eindgebruiker voor ogen, waarbij functie en vorm vloeiend samen komen.

Tekst: Brands & Stories / Walter Wijnhoven. Beeld: Robert Bronwasser.

De ontwerpen van Bronwasser zijn gebaseerd op zijn filosofie SMILE: Smart, Modest, Iconic, Logica and Enjoyable. Enkele bekende ontwerpen zijn het Grape wijnrek voor Goods (nog steeds in productie), de Heineken biertap (wereldwijd in duizenden kroegen), het servies voor Simon Levelt (het iconische koffiekopje in DWDD kwam uit dit servies) en de Ambi Pur Car luchtverfrisser (bestseller in de jaren ‘90).

Omdat hij het motto Enjoy Everyday Design graag deelt met de wereld, wilde Robert deze visie vastleggen in een gelijknamig boek, minder vluchtig dan een website of beurs. "Hiermee wil ik mensen inspireren en laten zien dat design meer is dan vorm. En vooral het belang van design voor alledaagse producten, want voor producten die je dagelijks gebruikt is het juist heel belangrijk dat deze goed zijn ontworpen".

wasser 

Producten met positieve impact

Het koffietafelboek Enjoy Everyday Design geeft een prachtig overzicht van zijn favoriete gerealiseerde ontwerpen, maar ook van nieuwe concepten. Robert: "Design geeft zelfs de meest gewone producten een betekenis. Ook als je een product niet gebruikt, heeft het een functie. Een product zonder functie, is slechts een object. Ik wil producten ontwerpen die een positieve impact hebben."

Info: www.enjoyeverydaydesign.com