Steeds meer consumenten weten volgens Terpstra de weg naar het reparatiebedrijf te vinden. "Onze reparatiebedrijven hebben een speciale opleiding gevolgd en bieden consumenten een gegarandeerde kwaliteit. Het is dus echt niet nodig om een smartphone of tablet bij het minste of geringste te vervangen."
Het Europees Parlement wil ook dat fabrikanten vervangende onderdelen ruimer beschikbaar stellen. Terpstra: "Dat is goed nieuws voor de consument én voor onze leden. Consumenten die een smartphone of tablet willen laten repareren, moeten verzekerd zijn van een snelle service."
Als consumenten een apparaat toch afdanken, kunnen ze dat inleveren bij de winkel waar het is aangekocht of in de milieustraat van de gemeente. "Elektronica is steeds beter recyclebaar", aldus Terpstra. "Veel componenten, waaronder schaarse metalen kunnen worden hergebruikt. Zo belasten we het milieu zo min mogelijk."
Reparatie is volgens Terpstra niet in alle gevallen het beste voor het milieu. "Wasmachines en vriezers kun je het beste na acht jaar vervangen. Nieuwe apparaten zijn veel energiezuiniger. Je verdient de investering al in een paar jaar terug."
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…