Categories: Actueel

Renault richt ElectriCity op: bundeling van krachten Noord-Franse fabrieken

Renault heeft hiermee als doelstelling om de fabrieken in Douai, Maubeuge en Ruitz om te toveren tot het meest competitieve productiecentrum voor elektrische voertuigen in Europa. Tegen 2025 zou Renault ElectriCity een jaarlijkse productie van 400.000 voertuigen moeten bereiken.

Het bedrijf legt zichzelf drie doelstellingen op:

  1. De implementatie mogelijk maken van een robuust en samenhangend industrieel project voor alle fabrieken.
  2. Operationele uitmuntendheid bereiken op basis van een managementmodel, een sociaal model en de modernisering van de productievestigingen.
  3. De aantrekkelijkheid van de Noord-Franse fabrieken vergroten met als doel een infrastructuur te bouwen met de belangrijkste onderdelen voor elektrische voertuigen.

700 banen tegen 2025

Om dit project te ondersteunen, voorziet Renault tussen 2022 en eind 2024 de komst van 700 nieuwe arbeidsplaatsen met een contract van onbepaalde duur. Hiervan zijn 350 nieuwe banen bedoeld voor de vestiging van Maubeuge.

Aansluitend op de R&D-activiteiten zal Renault samenwerkingen aangaan met universiteiten. Enerzijds om opleidingsvoorzieningen te implementeren die aangepast zijn aan de evolutie van de automarkt en anderzijds om aan onderzoeken bij te dragen.

Het bedrijf zal ook in samenwerking met start-ups en gespecialiseerde bedrijven innovatieve acties op poten zetten. Daarmee wil het toekomstige evoluties in de autowereld begeleiden aan de hand van initiatieven die kunnen dienen als ‘incubator’.

Ten slotte vormt de nabijheid van de partners een essentiële succesfactor. Daarom zal Renault Group de voordelen aantonen van een vestiging in de buurt van zijn fabrieken, zowel voor de batterijenfabriek als voor andere partners die componenten voor elektrische voertuigen produceren.

Doelen per fabriek

Douai

  • De fabriek zal vanaf 2021 zijn eerste elektrische auto, Mégane E-Tech Electric, bouwen op het nieuwe moduleerbare CMF-EV-platform van de Alliantie.
  • Op hetzelfde platform zal in Douai een nieuw model in het C-segment gebouwd worden.
  • Er komt een nieuw elektrisch platform voor de industrialisering van modellen uit het B-segment.

Maubeuge

  • Deze vestiging is met de elektrische Kangoo sinds 10 jaar de pionier en leider in het segment van de elektrische bestelwagens in Europa. De vestiging zet het succes nu voort met de bouw van de nieuwe generatie Kangoo en Kangoo Van, niet alleen voor Renault maar ook voor zijn partners Mercedes-Benz en Nissan.
  • In 2022 start de productie van de nieuwe Kangoo E-Tech Electric.
  • Daarnaast krijgt de fabriek ook andere versies van de nieuwe Kangoo toegewezen.

Ruitz

  • In de fabriek van Ruitz wordt een productie van elektrische componenten opgepakt.
Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

2 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

2 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

3 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

3 dagen ago

Het eind van de kwantumtunnel

Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…

3 dagen ago

Nanofotonische glasvezelsensor-oplossing om het ultrakleine te detecteren

Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…

3 dagen ago