Categories: Actueel

Racing Aeolus: racen met tegenwind

Den Helder heeft naar verluid de meeste zonuren in Nederland – maar in ieder geval ook de meeste wind. Gelukkig maar, want dat is precies wat de teams uit Turkije (2); Canada (1); Duitsland (3); Denemarken (1) en Nederland (4) nodig hebben. Drie van de deelnemende windkarren zijn elektrisch, de overige mechanisch. Het Duitse team van de Universiteit van Stuttgart heeft een windkar met rotorbladen die in 3D-print zijn gemaakt.

Innovatieprijs

Dit jaar wordt voor het eerst een innovatieprijs uitgereikt, vernoemd naar de recentelijk overleden Gerard Broers. Zijn Multiteam Broers uit Schagerburg won vorig jaar Racing Aeolus met een  bijzondere windkar, de Turbo Twin die is uitgerust met een dubbele rotor. Zijn team doet dit jaar mee, ter ere van en nagedachtenis aan hem.

Innovatie is wat Hans Verhoef, projectleider Metingen bij ECN Windenergie en voorzitter van Stichting Wind Energie Events (WEE) graag ziet: "High tech grenzen verleggen die rijden tegen de wind in mogelijk maken en nieuwe records noteren, daar kijken wij naar uit. Het is écht mogelijk om harder te gaan dan de windsnelheid zelf. Op de winderige, Helderse Zeedijk kan het zomaar gebeuren."

Race & parcours

De races worden gereden op de dagen donderdag 21 tot en met  zaterdag 23 augustus 2013. Vrijdag de 22ste vinden de voorrondes plaats. De dagen daaraan voorafgaand benutten de teams de race om het parcours te verkennen en zich voor te bereiden.

Het parcours bestaat uit de 5,3 km lange Zeedijk. Over een afstand van 500 meter wordt de snelheid van de windkar gemeten (Vcar). Tevens wordt de gemiddelde windsnelheid tijdens de race op de Dijk gemeten (Vws). De ratio van Vcar/Vws laat zien hoe efficiënt de  windkar vooruit gaat tegen de wind in. Op het parcours komen elektronische informatieborden die direct de resultaten presenteren. Op de wedstrijddag, zaterdag 23 augustus, zal een aantal activiteiten het windkarspektakel opluisteren.

Netwerkbijeenkomst

Voor de studententeams organiseert MCN in samenwerking met. de Koninklijke Marine een netwerkbijeenkomst op woensdagmiddag 20 augustus. Er zijn presentaties over Racing Aeolus en offshore windergie, en de captains van de teams verzorgen een korte pitch over hun deelname aan de race. De studenten worden ook rondgeleid door het Marinebedrijf.

Grootste duurzaamheidsraces ter wereld

In de hele wereld zijn er vier grote duurzaamheidsraces: De World Solar Challenge in Australië (de Nuna kar van de TU Delft heeft deze verschillende keren gewonnen), de Dong Energy Solar Challenge Boat race in Friesland, de Shell Eco Marathon waarbij voertuigen 18 km moeten afleggen met zo min mogelijk brandstof en laatst maar zeker niet de minste, de Racing Aeolus in Den Helder.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Atlas is met pensioen – leve de nieuwe Atlas! (video’s)

De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…

8 uur ago

Nieuwe opleiding crop biotechnology en engineering zoekt samenwerking met bedrijven

Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…

10 uur ago

Flexibele elektronica uit de foundry?

De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…

11 uur ago

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

11 uur ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

11 uur ago

Meer Heilind in Europa

Heilind Electronics Europe wil zijn  aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…

17 uur ago