Categories: Actueel

Quadcopter à la Da Vinci: minder downwash en stiller dan gemiddeld

Een team van engineers aan de Universiteit van Maryland (VS) gebruikte de schetsen van da Vinci om een ​​functionele drone te maken voor een ontwerpwedstrijd. Het apparaat, Crimson Spin genaamd, is een kleine, onbemande quadcopter-drone met vleugels geïnspireerd op het ‘luchtschroef’-ontwerp van da Vinci, dat het concept van een schroef van Archimedes gebruikte om tegen de lucht te duwen om op te stijgen.

De drone heeft vier kurkentrekkervormige vleugels van plastic, maar in plaats van dat iemand ze met de hand laat draaien (of pompen), zoals Da Vinci voorstelde, worden deze vleugels aangedreven door batterijen en elektromotoren. Net als de drones van vandaag, is de creatie afhankelijk van kleine veranderingen in de propellersnelheid om de ene of de andere kant op te kantelen. Het uitvoeren van een ontwerp met één as, zoals te zien is in de schetsen van Da Vinci, zou veel complexer zijn geweest en een deel van de technologie vereisen die in moderne helikopters wordt gebruikt.

De schets van Leonardo da Vinci

Technisch teamlid Austin Prete testte het apparaat in verschillende korte vluchten en presenteerde de eerste video van het vliegtuig op de Transformative Vertical Flight-conferentie. Hij zegt dat het apparaat aan de rand van elke vleugel een draaikolk van lucht creëert die naar beneden spiraalt en opwaartse stuwkracht creëert. De unieke aerodynamica van Crimson Spin pakt een paar van de vele uitdagingen aan waarmee VTOL’s worden geconfronteerd, omdat hij minder downwash produceert en waarschijnlijk stiller is dan conventionele propellers.

De functionerende luchtschroef is nu nog erg klein, maar Prete gelooft dat hij kan worden verbeterd door "geometrie-optimalisaties en onderzoeken naar de prestaties in verschillende vluchtregimes" en kan worden opgeschaald om een ​​passagier te vervoeren. Hoewel hij er niet meer aan zal werken (hij heeft een functie in de industrie geaccepteerd), gelooft Prete dat het onderzoek aan de Universiteit van Maryland kan worden voortgezet, op voorwaarde dat er interesse en financiering is.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Atlas is met pensioen – leve de nieuwe Atlas! (video’s)

De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…

3 uur ago

Nieuwe opleiding crop biotechnology en engineering zoekt samenwerking met bedrijven

Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…

5 uur ago

Flexibele elektronica uit de foundry?

De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…

5 uur ago

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

6 uur ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

6 uur ago

Meer Heilind in Europa

Heilind Electronics Europe wil zijn  aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…

12 uur ago