Categories: Actueel

ProRail kiest Pilz voor snellere aanpak ERTMS

In juli 2020 introduceerde ProRail ASAP: Aanbesteding Snellere AanPak ERTMS. In deze aanbesteding vroeg ProRail om slimme ideeën om de invoering van het treinbeveiligingssysteem ERTMS te versnellen. Driekwart jaar na de succesvolle startbijeenkomst heeft ProRail onder andere Pilz geselecteerd als bedrijf die als innovatiepartner van ProRail een businesscase gaat uitwerken. De andere partijen die een businesscase mogen uitwerken zijn: Rail Connected, Heijmans Infra, Allinq Group, BAM Infra Rail, VRS Railway Industry, Tizzin, Movares, GeoNext, VolkerRail, Strukton Rail, en Delta Pi. De innovatieve ideëen voor de versnelde aanpak van ERTMS lopen uiteen van robotisering tot slimme behuizingen.

ERTMS

ERTMS staat voor European Rail Traffic Management System, de Europese standaard voor treinbeveiliging. ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor. Daarmee maakt de spoorsector de stap van een analoog naar een digitaal spoor. Het maakt grensoverschrijdend treinverkeer veel makkelijker. ERTMS moet over tien jaar op de drukst bereden stukken spoor in Nederland zijn gebouwd. Daarna volgt de rest van Nederland.

Partner in spoorwegautomatisering

Pilz levert duurzame, rendabele en betrouwbare oplossingen voor veilige spoorwegtechniek. Dit doet zij langs de hele spoorweg, bijvoorbeeld bij wisselbesturingen, spoorwegovergangen, seinbesturingen en besturingstechniek. Centraal in de veiligheidsoplossingen staat automatiseringssysteem PSS 4000 Rail welke voldoet aan de strenge richtlijnen van de wet- en regelgeving binnen de spoorsector (CENELEC) en daardoor bestand is tegen elektromagnetische storingen, extreme temperaturen en mechanische belasting. Als autoriteit op het gebied van industriële veiligheid en met ruim 70 jaar ervaring in safety, weet Pilz als geen ander waar het om draait bij veiligheid, automatisering en digitalisering op en rond het spoor.

Volgende stap

In juli is het volgende beslismoment, als alle partners hun ideeën pitchen voor de beoordelaars van ProRail. Als de businesscase is geaccepteerd, volgt het plan van aanpak voor de testfase. Na de testfase gaat de commerciële fase in. Hierin bekijkt ProRail welke innovatie in aanmerking komt voor inkoop.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

3 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

3 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

4 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

4 dagen ago

Het eind van de kwantumtunnel

Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…

4 dagen ago

Nanofotonische glasvezelsensor-oplossing om het ultrakleine te detecteren

Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…

4 dagen ago